Hírek : A FIA bejelentette a jövő évi szabálymódosításokat |
A FIA bejelentette a jövő évi szabálymódosításokat
Birki István 2004.10.23. 19:34
A FIA közölte a jővő évi változásokat. Kerék cseréknem lesznek a futamok alat.
A 2005-ös évadtól nem lesznek kerékcserék a futamok alatt, valamint a nagy autógyártól nemtetszése ellenére, bejönnek a 2.4 literes V8-as erőforrások is.
A Nemzetközi Automobil Szövetség a tegnapi nap nyilvánosságra hozta a 2005-ös évadra vonatkozó szabálymódosításokat, melyeket önkényesen hozott meg, miután a csapatok technikai szakembereiből álló Technikai Munkacsoport (TWG) nem tudott megállapodni a korábban javasolt három csomagról.
A Nemzetközi Automobil Szövetség még a szezon közepén felkérte a TWG-t, hogy döntse el, az általuk javasolt három technikai csomag közül melyiket látják elfogadhatónak a jövő évre. Azonban mivel a TWG szeptember 6-i ülésén ezt nem tudta eldönteni, a FIA önkényesen hozta meg végső döntését.
Miután a csapatok technikai szakembereiből álló tanács szeptemberi találkozóján 7:3 arányban a második csomagot fogadta el – ami nem volt érvényes, mivel ahhoz az kellett volna, hogy legalább nyolcan egyetértsenek az ügyben –, a FIA erre való tekintette ezt a csomagot léptette életbe.
A Formula-1 irányító szerve által korábban javasolt változtatások mindhárom csomagban helyet kaptak azonban nem egyenlő súllyal.
Az első csomag adta a legnagyobb szabadságot az aerodinamika terén, ám a motorra a lehető legszigorúbb korlátozások vonatkoztak; a második csomag az aerodinamika terén tartalmazta a legnagyobb megszorításokat, míg a motorra enyhébb szigorítások vonatkozta; a harmadik csomag komolyabb aerodinamikai megkötéseket tartalmazott, de a 2.4 literes V8-as motorokra ugyanazokat a szabályokat alkalmazta, mint a jelenleg is használt 3 litere V10-esekre.
2004. október 21-én a Motorsport Világtanácsa önkényesen a második, azaz az aerodinamika komoly korlátozását magában foglaló csomagot választotta a 2005-ös évadra.
A második csomag a következőket tartalmazza, melyek 2005. március 1-től lépnek majd életbe:
Karosszéria: A karosszéria elemeinek megváltoztatása, mely magában foglalja az első szárny megemelését, a hátsó szárny előrébb helyezését, valamint a diffúzor magasságának csökkentését. Emellett a hátsó kerekek előtti karosszéria rész formáját is meghatározzák.
Magyarázat: A légellenállás megváltoztatása nélkül, a leszorítóerű vélhetően 20%-al csökken majd.
Abroncsok: Egy garnitúra gumi az időmérőre és a versenyre, ami azt jelenti, hogy a futamok közben nem lesz kerékcsere.
Magyarázat: Emiatt a csapatok kénytelenek lesznek keményebb összetételű abroncsokat használni, ami csökkenteni fogja majd a kanyarvételi sebességet.
Motorok: Egy motornak legalább két versenyhétvégét kell kibírnia.
Magyarázat: Ezzel a motorok teljesítménye csökkenni fog.
A 2006-os esztendőben pedig megjelennek majd a 2.4 literes V8-as erőforrások, melyeket azért kénytelenek bevezetni – sok autógyár nemtetszése ellenére -, hogy csökkentség a lassan már 1000 lóerős motorok erejét.
Az 1994-es halálos balesetek után a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) éppen azért tért át az akkoriban használt 3.5 literes erőforrásokról a 3 literesekre, hogy a teljesítményt csökkentsék, ezzel biztonságosabbá téve a sportot. Akkor a gyártók ígéretet tettek, hogy semmiképpen nem mennek majd 650 lóerő fölé, amit, mint jól tudjuk nem tartottak be.
A kiscsapatok megmentése érdekében, akik vélhetően nem tudják majd megvenni az új 2.4 literes motorokat, a FIA különböző szankciók ellenében megengedi, hogy tovább használják a 3 literes V10-eskete.
|