Elzetes: Japn GP
Pisti 2005.10.07. 20:14
Azzal, hogy az egyni vilgbajnoki cm sorsa mr eldlt, a figyelem kzppontjba a konstruktri bajnoki cm kerl, melyrt a McLaren s a Renault kszen ll megkzdeni a htvgn megrendezsre kerl Japn Nagydjon, ahol pratlan csatra szmthatunk.
Szuzuka ad helyet az idei ved tizennyolcadik llomsnak, mely egyben a 2005-s szezon utols eltti megmrettetse. A klnleges, nyolcas rajzolat vonalvezets igen npszer a versenyzk, a csapatok, illetve a rajongk szmra egyarnt, hiszen kimagaslan j belltsokat, profi aerodinamikt s ers motorokat ignyel.
Tbbfle tpus kanyar is megtallhat a plyn, a nagysebessg techniks rszektl kezdve egszen a kissebessg siknokig. A versenyzk dolga nem egyszer a hatalmas sebessg kanyarokban, melyek tkletes belltsokat kvetelnek meg, msklnben rengeteg idt veszt a pilta, illetve az abroncsokra hat erk is kikezdik a futfelletet.
Mivel az egyni bajnoki cm sorsa mr eldlt, minden figyelem a konstruktri cmre irnyul majd az vad utols kt futamn. A McLaren mindenkppen eslyesknt rkezik a helysznre, m a Renault-t sem kell flteni, akik folyamatosan fejlesztik versenygpket, s Japnban jabb elemeket vetnek be a siker elrse rdekben.
Plya
A clegyenesben a versenyzk a 200 mrfldes sebessget is elrhetik, melyet a nagysebessg els v kvet, ami a kritikus 95 mrfldes sebessggel bevehet msodik kanyarhoz vezet: gy az els kanyarbl val tiszta kigyorsts mindenkppen kulcsfontossg a tovbbiakban. Az Esses kanyarkombinciig a piltk a 150 mrfldes sebessget is elrik, mely a hatodik vig krlbell 135 mrfldes sebessgre esik vissza. Az emelked balos Dunlop v kvetkezik ezutn, majd ismt egy kigyorst szakasszal talljk magukat szembe a versenyzk, ahol a sebessgek a 180 mrfldet is elrhetik mg a ketts jobbos kanyarkombinci a Degner eltt: az els egy igen gyors v, mely utn a piltk 75 mrfldes sebessggel kzeltik meg a msodik kanyart. A Degner szekci utn kvetkezik a hd, ahol a plya keresztezi sajt magt.
Az egyenes vgn a piltknak komolyan a fkre kell lpnik, hiszen kvetkezik a plya leglassabb szakasza, a 40 mrfldes sebessggel bevehet visszafordt, mely utn egy enyhe jobbos v veszi kezdett, ahol a sebessgek ismt a 185 mrfldet is elrik a Spoon vhez vezetve. Ez egy jabb duplakanyar, melyet 125 mrfldes sebessggel vesznek a piltk. Ezt a szekcit egy jabb hossz egyenes kveti, mely a 130R nevezet kanyarhoz vezet, ami eltt a versenygpek sebessge 180 mrfld/ra is lehet. Ez a kanyar kimagasl szerepet kap, hiszen a jl belltott versenyautkkal a sebessg szinte vgig megtarthat, gy akr egy elzst is el lehet kszteni, melyet a 45 mrfldes sebessggel bevehet utols siknban kivitelezni lehet.
Gumik
A nyolcas alak vonalvezets miatt az abroncsokra hat erhatsok jval nagyobbak, mint ltalban, azonban a nagysebessg kanyarok miatt a kemny komponens abroncsok jhetnek szba, melyek brjk a nagy terhelst. A gumivlaszts nem egyszer, hiszen a htvge folyamn egyfolytban vltozik az aszfalt minsge, ahogy a gumi rakdik le a burkolatra.
Idjrs
Mivel az idjrs minden egyes vben kulcsszerepet kap a Japn Nagydjon, nem szabad csodlkozni azon, hogy szinte az egsz htvgre zporokat, zivatarokat mondanak. Mg ha az es kzvetlenl nem is rinti az esemnyeket, az sszefgg felhtakar alacsony hmrskleten tarthatja a plyt.
Stratgia
Br a tavalyi vben a mezny egyik fele kett, mg a msik hrom killssal teljestette a futamot, az idei esztendben egy kis elnyre tehetnek szert azok, akik egy hajszlnyival is, de tbb zemanyaggal kezdik meg a versenyt, hiszen akik hrom killssal operl, azoknak mindenkppen elzseket kell bemutatniuk a plyn, ami nem biztos, hogy clravezet. Azonban az extra zemanyag nyilvnvalan egy kis visszalps a nagysebessg kanyarokban, m jelentktelennek mondhat a gumikops szempontjbl, gy vlheten a legtbb csapat kt killssal szmol.
A verseny hatalmas kihvs el lltja a motorokat – a tavalyi vben a Williams pldul 6G-s terhelst mrt a 130R kanyarban, mely az olajrendszerre mindenkppen nagy hatssal van. Br a plyn lv nagysebessg kanyarok miatt az ers motorok elengedhetetlenek szintgy, mint a j aerodinamika, a csapatoknak mindenkppen szem eltt kell tartaniuk azt, hogy hol van a hatr. Nem lenne meglep, ha tbb versenyznek is vissza kellene vennie tempjbl, annak rdekben, hogy clba tudjon rni.
Meglepets
Azok a versenyzk, akik tbb helyet is elre tudnak lpni, belertve a nagy tapasztalattal rendelkez trit, David Coulthardot, Ralf Schumachert illetve Rubens Barrichellot, s be tudjk fejezni a versenyt, remek eredmnyekre szmthatnak.
sszegzs
A McLaren ktsgkvl a htvge egyik legnagyobb eslyese, s akr egy jabb kettsgyzelmet is arathat, mellyel komoly lpseket tenne az idei konstruktri bajnoki cm megszerzse fel, m a Renault-val is szmolni kell, akik legutbbi fejlesztseikben bzva szintn a dobogra kerlhetnek. A hazai szneket kpvisel BAR s Toyota alakulatai taln dobbantanak majd, m mgsem lesz relis eslyk arra, hogy beleszljanak az len foly csatba. Ha esni fog, akkor a Ferrari jobb helyekben bzhat, azonban szraz id esetn nem sok eslyk lesz, maximum a pontokrt kzdhetnek meg
|