Hrek : Elzetes: Amerikai Nagydj |
Elzetes: Amerikai Nagydj
Pisti 2006.06.30. 20:16
Egy vvel a botrnyba fulladt Amerikai Nagydjat kveten a Forma-1 szguld cirkusza visszatr Indianapolisba, ahol a csapatok vlheten mindent megtesznek majd annak rdekben, hogy maximlisan kiszolgljk a tavaly cserbenhagyott kznsget.
Az idei szezon msodik fele az Amerikai Nagydjjal veszi kezdett, ahol a tavalyi vben a Michelines csapatok visszalpsvel mindssze csak hat aut rajtolt el a vasrnapi megmrettetsen. A plyra kiltogat rajongk csaldottan tvoztak a helysznrl, st voltak olyanok is, akik a futam vgt sem vrtk meg. Indianapolis jvje egyelre mg tisztzatlan, m ahhoz, hogy az Amerikai Nagydj tovbbra is a versenynaptrban maradjon, egy pards futamra van szksg az idei esztendben.
A Ferrari a tavalyi vben Amerikban szerezte meg els, s egyetlen futamgyzelmt, ami nem volt meglep, hiszen az olaszoknak a Jordan s a Minardi versenyzi voltak csak az ellenfelei, miutn a Michelin biztonsgi okokra hivatkozva visszalptette partnercsapatait. Most valsznleg minden gond nlkl elrajtolhat majd a mezny, hiszen a kerkcserk jbli bevezetsvel szinte kizrt, hogy gond legyen a gumikkal, noha a csapatok idn is agresszven tmadjk majd a clegyenesre rvezet dnttt vet.
Maga a plya igen rdekes, kt teljesen ms karakterisztikj szekcibl tevdik ssze. A nagysebessg dnttt kanyar, majd az azt kvet igen hossz clegyenes utn a bels szakasz roppant lass, gy az autk megfelel belltsa elengedhetetlen. A hossz egyenes kis lgellenllst s igen ers motorokat ignyel, mg a bels szekci j egyenslyt, komoly leszort ert, illetve kimagasl mechanikai tapadst kvetel meg a versenygpektl. Teht elmondhat, a szerelknek kompromisszumot kell ktnik a belltsok tern, hiszen olyan aut nincs, amely mind az egyenesekben, mind pedig a lass szekcikban egyarnt gyors.
Az elmlt vekben a csapatok felfigyeltek arra, hogy kzepesen nagy leszort ert hasznlva tudjk elrni a leggyorsabb kridket, ami nyilvnvalan sebessgvesztesggel jr a clegyenesben. ppen ezrt addig cskkentettk a leszort ert, s ezzel egy idben a lgellenllst, amg gy nem gondoltk, hogy nem vlnak sebezhetv a clegyenesben, s ellenfeleik nem tudtak knnyedn elmenni mellettk az els kanyart megelz fkznban. Egyrtelmen azok a csapatok lesznek a legnagyobb elnyben, melyek ers motorral rendelkeznek, hiszen ezek a grdk azt is megengedhetik majd maguknak, hogy a vgsebessg jelents cskkense nlkl nagyobb leszort ervel lssk el autikat, mellyel a bels lass szekciban mindenkinl gyorsabbak lehetnek.

Viszont az idei vben a V8-as motorok, s a puhbb gumikeverkek bevezetsvel az egyensly megvltozhat: mivel a vgsebessgek valamelyest cskkentek, a versenyzknek tbb idbe telik, mg thaladnak a clegyenesen, mely arra sztnzi majd a csapatokat, hogy mg kisebb leszort ert alkalmazzanak a lgellenlls komolyabb cskkentsnek rdekben.
Termszetesen az is elkpzelhet, hogy egyes versenyzk nagyobb leszort ervel prblkoznak, m ehhez az kell, hogy a csapattrsak az idmr edzsen sszedolgozzanak: a nagyobb leszort ervel elltott autt kormnyz versenyz csak gy tud elfogadhat kridt elrni, ha a clegyenesben bebjik a kisebb leszort ervel fut csapattrsa mg, s szlrnykban maradva hozza ki a maximumot a clegyenesben. Azonban a nagyobb leszort er miatt a versenyen nyilvnvalan sebezhetv vlnak ezek a versenyzk a clegyenesben, gy nagy valsznsggel ilyen taktikt csak kevesen fognak alkalmazni.
Idjrs
Br szrvnyos zivatarokra is szmtani lehet, meleg, s napos id vrhat a htvgn Indianapolisban. Az enyhe, ltalban azonos irnybl rkez szllksek megknnytik majd a szakemberek lett, hiszen nem lesz gond az autk megfelel belltsainak megtallsval.
Abroncsok
El lehet kpzelni, hogy a tavalyi vet kveten a Michelin szakemberei idn mg inkbb a biztonsgra mennek, s nem vllalnak akkora kockzatot, mint a korbbi megmrettetseken. Mindezek ellenre a francik mem szeretnk a Bridgestone kezre jtszani a gyzelmet, gy biztosak lehetnk benne, hogy kemny csata lesz a gumifronton.
A kisebb teljestmny motorok bevezetsvel az abroncsok a tavalyinl jval kisebb terhelst kapnak a clegyenesre rfordt dnttt kanyarban. Jllehet a dnttt v specilis, kemny sszettel abroncsokat kvetel meg, ez idn nem jelent majd olyan komoly kihvst a gumigyrtknak, mint a tavalyi vben.
Azok a csapatok, melyek hrom killssal operlnak, puhbb keverkekkel is teljesteni tudjk majd a versenytvot, mint az egy vagy kt killssal futk, gy elzsekben gazdag verseny el nznk.

Stratgia
A hossz boxutca miatt a killsok igen sok ideig tartanak, gy azoknak, akik hrom killssal szmolnak, remekl kell teljestenik az idmrn, mg a versenyen el kell kerlnik a nagy forgalmat. Az egy killsos taktika valsznleg nem lesz npszer, ugyanis a tbblet zemanyag miatt a clegyenesben jcskn lecskken a vgsebessg, gy a tbb killson lv versenyzk knnyen elnybe kerlhetnek. ppen ezrt nagy valsznsggel a legtbben a kt kills mellett dntenek.
Kvetkeztets
Nehz elvonatkoztatni attl, hogy a Renault s Fernando Alonso eddig minden versenyen fantasztikusan teljestett, gy nem csoda, hogy az Amerikai Nagydjon is a spanyol versenyz az abszolt favorit, br a Ferrari htszeres vilgbajnoka, Michael Schumacher, s a feltrekvben lv McLaren finn piltja, Kimi Raikknen is bizonyra ott lesz a nyomban.
A "hazai" plya elnyt lvez Juan Pablo Montoya, s a Renault olasz versenyzje, Giancarlo Fisichella is okozhat meglepetseket, ha vgre melljk ll a szerencse. A tovbbi pontszerz helyekrt dz csatt vvhat egymssal a Williams, a Honda, s a Toyota, mg a BMW, illetve a Red Bull msok hibjt kihasznlva, szintn eslyes lehet a pontokra.
|