Hullmvast-1997
Birki Istvn 2004.11.25. 18:19
1997-ben a Ferrari nem tudot gyzni ekkor volt a hullmvastban a Ferrari s Michael Schumacher.
1997. februr 11-n a Scuderia Ferrari kiadott egy kzlemnyt, melyben megerõstettk, hogy a csapat j fõmrnknek leszerzõdtettk a dl-afrikai Rory Byrne-t. Azt a Rory Byrne-t, aki korbban a Benettonnl mr dolgozott egytt Michael Schumacherrel s Ross Brawnnal - radsul nem kevs sikerrel. A bejelents egyben azt is jelentette, hogy az addig fõmrnk, John Barnard eredetileg 1997 kzepn lejr szerzõdst idõ elõtt felbontottk.
A Ferrarinak nem volt vesztegetni val ideje, ugyanakkor az, hogy a Brawn-Byrne-Schumacher fle "lomcsapat" ismt egytt volt, nem jelenthetett azonnali sikereket. Annl is inkbb nem, mivel az 1997-es aut, a Ferrari F310B mg teljes mrtkben Barnard munkja volt. A kvlllk elsõsorban azt kritizltk, hogy az aut rnzsre ksrtetiesen emlkeztetett az elõzõ vi Williamsre, Schumacher pedig azt, hogy a hasonlsg csak klsõleg volt meg...
Nhny ht tesztels utn Michael kijelentette: "Ne vrjk, hogy dobogs helyekrt fogunk kzdeni. Pontokrt fogunk kzdeni..."
Az F310B ugyanis hasonl problmkkal kzdtt, mint az elõzõ vi aut: idegesen viselkedett a kanyarok bejratnl s alulkormnyzott vlt a gyors kanyarokban. Michael csapattrsa, Eddie Irvine elmondta, hogy az j aut ugyan valamivel stabilabb, mint az F310-es volt, de nagyon rossz a tapadsa. A tesztelsek alatt gondok voltak tovbb a motorral s a felfggesztssel. Michael pesszimizmusa teht nem lgbõl kapott volt.
1997. februr 20-n azonban minden szakmai problma teljes mrtkben a httrbe szorult a ktszeres vilgbajnok szmra. Ez volt az a nap, amikor felesge, Corinna egszsges kislnynak adott letet, aki a Gina-Maria nevet kapta. Nem sokkal korbban Michael mg tesztelt s csapata beszmolja szerint teljes mrtkben profiknt vgezte a dolgt. Csak az volt furcsa a viselkedsben, hogy amikor nem krztt kint a plyn szokatlanul sokat lgott a telefonon...
A kis Gina vgl megvrta, hogy papja hazarjen, gy Michael jelen tudott lenni lnya szletsnl. "Aggdtam, hogy rosszul leszek vagy eljulok a szls kzben s cserbenhagyom Corinnt." - mondta errõl a Hello magazinban 2001 elejn. De aztn nem volt ilyen problma, s Michael igen lelkes apnak bizonyult, aki mindenben kivette a rszt a gyermeknevelsbõl. Ha otthon volt, akkor õ s Corinna felvltva keltek fel a kislnyhoz, ha jszaka srt:"Az elsõ hnapokban Gina sosem aludta t az jszakt. Ez persze normlis dolog s a szlõknek hozz kell szoknia a kis szervezethez. Ezekben a hnapokban a kt szlõ kzti kapcsolat gyakran msodlagoss vlik." - mondta Schumi 1988 jniusban a Bildnek.
A teljesen htkznapi, mde nagyon boldog csaldapnak gy taln a szoksosnl kiss nehezebb volt mindssze nhny nappal ksõbb replõgpre lnie s a tvoli Ausztrliba utaznia az elsõ verseny sznhelyre. Amikor megrkezett, nem kerlhette el az ilyenkor szoksos jsgri krdseket: vajon az a tny, hogy apa lett - Enzo Ferrari elmletnek megfelelõen - le fogja lasstani? Ekkor mg nem tudott ugyan tapasztalatbl beszlni, m csaknem msfl vvel ksõbb - 1998 jniusban a Bildben - mr igen: "Termszetesen most teljesen ms felelõssgem van. A versenyek alatt olyan vagyok, mint mindig. De a tesztelsek alatt mr nem kockztatok mindent, hogy n legyek a leggyorsabb. Most mr nincs problmm azzal, hogy hagyjam csapattrsamat, vagy a tesztpiltt, hogy tvllalja a tesztels nagy rszt, gy n tbb idõt tlthetek a csaldommal. A korai napokban nem ez volt a helyzet!" - mondta errõl a krdsrõl.
Ami az ellenfeleket illeti, a Williams-Renault tovbbra is a mrcnek szmtott az autk kztt, m az elõzõ vi vilgbajnokot, Damon Hillt mr Michael egykori bartja, Forma-3-as ellenfele, majd C-csoportos csapattrsa, Heinz-Harald Frentzen vltotta fel, aki rgi "mnija" volt Frank Williamsnek. S nemcsak neki! Sokan - klnsen Nmetorszgban s Nmetorszgnak klnsen az a rsze, amely nem szimpatizlt Schumacherrel - vrtk, hogy HHF az rnykba fogja lltani Schumachert, miutn mr rgta kzszjon forgott, hogy a mnchengladbachi alsbb kategrikban "gyorsabb volt" Michaelnl. Frentzen elõtt most me itt volt a nagy lehetõsg: jobb autba lhetett, mint Schumacher. A Williams msik versenyzõje tovbbra is a kanadai Jacques Villeneuve volt, aki mr megvetette a lbt a csapatban.
A kzvetlen rivlisokon kvl volt egy msik, egy j ellenfl is a rajtrcson - aki ugyan egyelõre nem volt valsznû kihvja sem a Williamseknek, sem Michaelnek, mgis fontos volt Schumi szmra. Ez az "j fi" nem ms, mint Michael 21 esztendõs ccse, Ralf, aki a Jordan-Peugeot joncaknt rkezett a Forma-1-be 1997-ben.
A vlemnyek nagyon vegyesek voltak Ralf Forma-1-be kerlsrõl. Voltak olyan pletykk melyek szerint az ifj mg Michaelnl is tehetsgesebb - s maga a ktszeres vilgbajnok is igyekezett gy progaglni ccst -, msok azonban szkeptikusak voltak s azt emlegettk, hogy a Schumacher nv taln fõszerepet jtszott abban, hogy Ralf bekerlt az autversenyzs kirlykategrijba. A mende-mondk szerint egyenesen Michael "vsrolta be" ccst a Jordanhez, de ez nem volt igaz, sõt maga Michael gy vlte, hogy Ralfnak mg egy vet kellett volna vrnia a Forma-1-el. "Vlemnyem szerint nem rtott volna meg neki, ha egy vvel tovbb vrt volna. Ez nem azt jelenti, hogy nem tud elg gyorsan vezetni. De mg csak 21 ves. 22 vesen rettebb lett volna." - nyilatkozta a Gala magazin szeptember 12-i szmban, amikor mr Ralfnak a kezben volt a Jordan-szerzõds.
Hogy - Schumacher nv ide vagy oda - Ralf azrt a sajt jogn sem lehetett teljesen kutyatõ azt mutattk az als kategrikban elrt olyan eredmnyei, mint gyõzelme a Forma-3-as Makai Vilgkupn 1995-ben, vagy a japn Forma-Nipponban szerzett bajnoki cme 1996-ban. A nv persze nyilvnvalan segtette abban, hogy felfigyeljenek r - s nem klnben az a tekintly s azok a kapcsolatok, amelyeket a Schumacher-menedzser, Willi Weber Michael sikerei mentn ptett ki. m a nv egyttal nagyobb nyomst is jelentett az ifjn, mintha "nvtelen" versenyzõknt kerlt volna a Forma-1-be. Rajta llt, hogy a nagy elvrsoknak megfeleljen s megvesse a lbt a Forma-1-ben.
Michael szmra furcsa szituci volt, hogy egy plyn versenyezzen az ccsvel. Ez ms volt, mint otthon Kerpenben tombolni egyet a gokartplyn. Sajt bevallsa szerint eleinte aggdva szemllte Ralf tevkenysgt egy Forma-1-es aut volnjnl, de aztn ez a flts albbhagyott, amikor ltta, hogy a "kicsi" kpes megllni a sajt lbn s nem csinl hlyesgeket.
Az 1997-es Ausztrl Nagydj elõtt Michaelnek egy kellemetlen kzjtkban volt rsze, amikor Ron Walker, a Melbourne-i Albert Park plya versenyigazgatja s Bernie Ecclestone egyttesen tmadtk le - csak mert elmondta az õszinte vlemnyt az ausztrl aszfaltcskrl. "Semmi klnleges nincs ebben a plyban." - hangzott Schumi vlemnye egy interjban - "Nem jelent tl nagy kihvst egy versenyzõ szmra. Nincsenek igazn gyors kanyarjai. Jobb lenne, ha gondolkodnnak azon, hogyan lehet jobb lehetõsgeket kialaktani az elõzsre."
gy tûnik ezekkel a szavakkal Michael rzkeny pontot rintett, ugyanis Ron Walker meglehetõsen ingerlten - mr-mr durvn - vgott vissza s kijelentette, hogy Schumacher csak azrt mond ilyeneket, mert tart Villeneuve-tõl. Hogy Villeneuve-nek mi kze van a fenti Schumacher nyilatkozathoz, az valsznûleg tbbeknek fejtrst okozott...
Ecclestone hasonlan haragosan reaglt: "Schumacher hlyesget beszl. Valsznûleg ez a vilg legbiztonsgosabb plyja. Teljesen baromsgot beszl... Ha neki nem tetszik a plya, akr haza is mehet." - mondta. Ennyit arrl, hogy a Forma-1 vezetõsge mennyire tmogatja, hogy a versenyzõk az unalmas s sablonos "politikailag korrekt" nyilatkozatok helyett a valdi vlemnyket mondjk...
Vgl Walker s Schumacher tisztztk a dolgot egymssal egy ausztrl televzis interj keretben s bkejobbot nyjtottak egymsnak.
De szerencsre mindez httrbe szorult, amikor vgre kezdett vette a versenyzs! Az idõmrõ edzsen Michael a remek harmadik helyet rte el Villeneuve s Frentzen mgtt, aminek rtkt csak nvelte, hogy õ volt az egyetlen a Goodyear gumikon fut versenyzõk kzl, aki a kemny sszettelû abroncsokat vlasztotta. Msnap a verseny rajtjtl Frentzen s a negyedik helyrõl indul David Coulthard (McLaren-Mercedes) jtt el a legjobban. Michael kiss beragadt, de ez volt a szerencsje, ugyanis gy kimaradt abbl a tmegbalesetbõl, amelyet Irvine s Villeneuve tkzse vltott ki s amelynek kvetkeztben az ren s a kanadain kvl Johnny Herbert (Sauber-Petronas) is kiesett. Az len ezek utn Frentzen hajtott s csaknem egy msodperccel gyorsabb krket futott, mint a msodik-harmadik helyen autz Coulthard s Schumacher. Mint ksõbb kiderlt HHF azonban kt boxkillsos taktikn volt, mg a mgtte autzk csak egy killst terveztek. A Williams-pilta msodik killsa sorn problmk tmadtak, gy visszaesett a harmadik helyre DC s Schumi mg. Michael kzvetlenl a skt kzelben autzott, de nem tudott elõzsi pozciba kerlni, radsul nhny krrel a verseny vge elõtt - nem tervezett mdon - ismt ki kellett ltogatnia a boxba, mivel a Ferrari elszmtotta magt az zemanyagmennyisget illetõen az elsõ kills sorn. A harmadik helyen rkezett vissza a plyra Coulthard s Frentzen mgtt, m hrom krrel a futam leintse elõtt HHF kiprdlt, mikzben prblta berni az elõl autz McLarent. A vgn teht - nmileg meglepetsre - Coulthard llhatott a dobog tetejre, Michael a msodik lett, õket pedig a harmadik helyen befut Mika Hkkinen (McLaren-Mercedes) ksrte az emelvnyre. Schumi a tesztelsek pesszimista hangulata utn elgedett lehetett ezzel az eredmnnyel - s az is volt.
A kvetkezõ versenyen, a Brazil Nagydjon Schumi a msodik helyre kvalifiklta magt Villeneuve mg. A rajtnl rgtn tmadni kezdte a kanadait s meg is elõzte, mikzben Jacques kiszaladt a fûre. Egy kr sem telt bele azonban s a clegyenesben a jval gyorsabb Williams ismt elviharzott Michael mellett. A Ferrari cscssebessge az egyenesekben hagyott kvnni valt maga utn, s ez azt eredmnyezte, hogy Gerhard Berger (Benetton-Renault) is knnyedn elment mellette, vgl pedig Schumi az tdik helyen vgzett egy szmra nem tl emlkezetes futamon, mikzben Villeneuve nyert.
"Tulajdonkppen tbbet remltem, mint egy tdik hely." - mondta Michael a verseny utn csaldottan - "Azonban a gumijaim olyan gyorsan lekoptak, hogy a vgn mg azzal is problmm volt, hogy Damon Hill mellett elmenjek, akinek a Bridgestone-jai sokkal jobbak voltak." [3.]
Az Argentin Nagydj ennl is rosszabbra sikeredett. Michael az idõmrõ edzsen a negyedik rajtkockt szerezte meg Villeneuve, Frentzen s a meglepets-ember, Olivier Panis (Prost-Mugen-Honda) mgtt. A francia remeklsben valsznûleg szerepe volt a Bridgestone-nak, hiszen a szintn japn abroncsokon fut Rubens Barrichello (Stewart-Ford) is meglepõen jl szerepelt a maga tdik rajtkockjval. A verseny Schumi szmra nem sokig tartott, ugyanis az elsõ kanyarban tkztt Barrichellval. A brazil tudta folytatni a versenyt, Michaelnek azonban a plya szlrõl kellett vgignznie Villeneuve jabb futamgyõzelmt. Nmileg azonban vgaszt jelenthetett szmra az, hogy ccse, Ralf Forma-1-es plyafutsa sorn elõszr rt clba, s nem is akrhogyan: harmadik lett a Jordan-Peugeot-val!
"Egy j rajt utn Heinz-Harald Frentzen mgtt voltam." - elemezte Schumi az tkzs balszerencss momentumt - "Sajnos sok olaj kerlt a sisakrostlyomra, gy rosszul lttam. Aztn tkztem Barrichellval s a versenyem vget rt." [3.]
A Buenos Aires-i futamot Michael igyekezett feledtetni Imolban a tifosik elõtt, s ez tulajdonkppen sikerlt is: az idõmrõ edzsen harmadik volt Villeneuve s Frentzen mgtt, a versenyen pedig egy remek msodik helyet szerzett, mikzben Jacques vlthibval kiesett. A futamgyõztes HHF volt, s ez alkalmat szolgltatott a nmet (bulvr)mdinak arra, hogy megprblja kilezni a vetlkedst a kt nmet pilta kztt - felidzve a Forma-1 elõtti idõket, vagy ppen azt, hogy Michael felesge, Corinna korbban Frentzen bartnõje volt. Schumi s Heinz-Harald azonban gy tûnik blcsebb volt annl, hogy felljn a mdia provokciinak. Viszonyukra kzs Forma-1-es idejk alatt vgig a tisztes s bks tvolsgtarts volt a jellemzõ, s ezen az sem vltoztatott, amikor Frentzen belpett a futamgyõztesek sorba.
A San Marini Nagydj utn Michael 14 ponttal a vilgbajnoksg msodik helyn llt a 20 pontos Villeneuve mgtt, de futamgyõzelme mg nem volt. A kvetkezõ verseny a legends Monaci Nagydj volt, amelyrõl nhnyan azt tartjk, hogy a Forma-1-ben a vilgbajnoki cm utn a msodik legjobb dolog szûk utcin nyerni. Schumachernek fekdt a techniks utcai aszfaltcsk - volt mr kt gyõzelme rajta -, m a Ferrari Gilles Villeneuve 1981-es diadala ta hiba vrt a sikerre a legends plyn.
Az elõzõ vben Michael csnyn eldobta magtl a nagy lehetõsget, amikor a pole-bl indulva az elsõ krben a korltnak tkztt, de 1997-ben ismt remnyre adott okot, hogy az idõmrõ edzsen a msodik helyre kvalifiklta magt - mindssze 19 ezredmsodperccel elmaradva az elsõ rajtkockt megszerzõ Frentzentõl.
"Kr, hogy az utols pillanatban elvesztettem a pole-t." - nyilatkozta Schumi az edzst kvetõ sajttjkoztatn - "Az utols gyorskrmben nem tudtam javtani az idõmn, mert alulkormnyzott volt az autm - klnsen a Casinnl s a Mirabeau-ban. Mindenesetre az elsõ sor j hely holnapra s az autm jl kezelhetõ versenytvon. rdekes verseny lesz. A legfontosabb, hogy j legyen a stratgink s hogy befejezzk a versenyt."
A stratgia valban j volt, mondhatni kivl! A futamot megelõzõ rkban, sõt percekben az idõjrs meglehetõsen bizonytalan volt. Hol esõre hajlott, hol gy tûnt szraz verseny lesz. Schumacher ennek megfelelõen csak az utols pillanatban hagyta el a boxutct, s esõgumikat tetetett fel. Kzben a Williams pilti arra szmtva, hogy a plya a versenyvonalon gy is hamarosan felszrad slick gumikat kaptak. Azonban Michael tippje jtt be! A rajttl Schumi rakta mdjra lõtt ki, s rgtn Frentzen el, az elsõ helyre kerlt. Õt a szintn kitûnõen indul Giancarlo Fisichella (Jordan-Peugeot) kvette, majd Frentzen s Ralf Schumacher volt a sorrend. Ksõbb Ralf megelõzte a Williamst. Az esõ erõsdtt s a Williamsek egyre htrbb kerltek, Michael pedig szrnyalt. A harmadik krben mr 16 msodperccel vezetett Fisichella elõtt, a tizedikben pedig fl perccel elõzte meg az ekkorra mr msodik helyen autz Barrichellt! Kzben a Williamsek is knytelenek voltak kereket cserlni, de ez gy sem az õ napjuk volt: Villeneuve a 16. krben esett ki mûszaki hiba miatt - a tizenharmadik helyrõl s mr krhtrnybl Schumacherrel szemben -, Frentzen pedig a 39. krben kiprdlt. Michaelnek is volt egy ijesztõ pillanata az 53. krben, amikor egy pillanatra elhagyta a plyt, de ez mr nem vltoztatott a verseny vgeredmnyn: 53 msodperccel nyert Barrichello elõtt s 1 perc 22 msodpercet vert a harmadik helyen vgzõ csapattrsra, Irvine-ra.
"Minden jl alakult ma." - mondta Michael a futam utn - "Tkletes volt. A megfelelõ gumikat hasznltam s a csapat a megfelelõ stratgit. A j rajt utn ez egy knnyû verseny volt szmomra. Rviddel a verseny kezdete elõtt gy dntttem, hogy autt vltok [Schumi a tartalk autjt hasznlta a versenyen - a ford.], ami helyes dnts volt. Relisan nem gondoltam, hogy nyerni tudok: azt gondoltam, hogy a msodik hely lehetsges, de vizes plyn brmi megtrtnhet. Az 53. krben blokkoltam az elsõ kerekeimet s noha taln be tudtam volna gy is venni a kanyart, gy dntttem, hogy nem kockztatok, hanem inkbb a kifut terletet hasznlom. Vezetjk mindkt vilgbajnoksgot, de mg htra van 12 verseny."
Az, hogy t verseny utn Michael llt a vilgbajnoki tabella ln, valban meglepõ volt az v eleji pesszimizmus tkrben. A nmet versenyzõ azonban ismerve autja gyengit realista maradt s a soron kvetkezõ Spanyol Nagydjtl nem vrt tl sokat: "Barcelona egyike azon plyknak, amelyeken nem vagyunk versenykpesek." - idzte az IRS News rgtn a Monaci Nagydj utni napon - "Sosem tudtuk felfedezni, hogy mirt. Azt kvnom brcsak kihagyhatnnk Barcelont s inkbb rgtn Kanadban folytatnnk."
Michael borltsa igazolst nyert a spanyolorszgi htvgn. Az idõmrõ edzsen mindssze hetedik volt, s ehhez kpest a versenyen elrt negyedik pozcira a vesztesgek minimalizlsaknt tekinhettnk. "Egsz jl rajtoltam." - mondta Michael - "Az elsõ krk jk voltak, de aztn a gumijaim felhlyagosodtak, ami nehezen irnythatv tette az autt." [3.] Villeneuve nyert Panis s Alesi elõtt, s gy a kanadai ismt vezetõ pozciba kerlt a vilgbajnoksgban hazai versenye elõtt, ugyanakkor a Ferrari egy ponttal mg mindig vezetett a konstruktõrk kztt.
Montrealban azonban Schumacher elrontotta a Villeneuve-fesztivlt! Egy rendkvl izgalmas idõmrõ edzsen az utols pillanatokban letasztotta Jacques-ot a pole pozcibl, a versenyet kvetõen pedig mr ismt õ vezette a vilgbajnoksgot!
A rajtnl Michael megõrizte vezetõ helyt, s nem sokig kellett aggdnia az õt ldzõ Villeneuve felõl, ugyanis a kanadai a msodik krben a clegyensre fordt kanyarban nekicsapta autjt a falnak s kiesett. Akadt azonban Schuminak egy msik kemny ellenfele erre a versenyre: David Coulthard, aki meglepett mindenkit azzal, hogy elsõ boxkillst csak a 40. krben ejtette meg. Ezzel a taktikval t is vette a vezetst, sõt nvelni tudta elõnyt. Az Goodyear-ek azonban nem brtk a "gumifal" plyt. Elõbb Schumachernek, majd nem sokkal ksõbb DC-nek is be kellett iktatnia egy nem tervezett kerkcsert a gyorsan kop gumik miatt. A boxban lefulladt a skt motorja, a plyn pedig ekzben Olivier Panis szenvedett egy slyos balesetet, melynek kvetkeztben mindkt lba eltrt. A versenybrsg emiatt gy dnttt, hogy 15 krrel a vge elõtt leintik a futamot, s mivel tl voltak az eredeti tv 75 szzalkn mindenki teljes pontszmot kapott. Michaelnek - Coulthard lefulladsa miatt - szerencsje volt ezzel a gyõzelemmel s ezt nem is tagadta: "Nincs rtelme nnepelni egy ilyen gyõzelem utn." [3.] - mondta.
Sõt, annak ellenre, hogy ismt vezette a vilgbajnoki pontversenyt, tovbbra sem rezte magt eslyesnek. A nmet Motorsport Aktuellnek gy nyilatkozott ebben az idõben, hogy az erõviszonyok alapjn Villeneuve-nek 50 ponttal kellene rendelkeznie az õ 27 egysgvel szemben, s hogy nem bzik abban, hogy '97 az õ ve lehet.
Ennek tkrben rthetõ, hogy mirt lepte meg a kvetkezõ versenyen, a Francia Nagydjon elrt pole pozcija: "Nem tudom megmagyarzni." - mondta Michael az idõmrõ edzs utn - "Nem vrtam ezt. Egy msodperccel gyorsabbak vagyunk, mint legutbb, amikor idõmrõ edzst szimulltunk itt s nem rtem mirt." Ez a meglepets azonban egyltaln nem volt ellenre, mint ahogy minden bizonnyal a kvetkezõ nap trtnsei sem. Vgig flnyesen vezetett a versenyen, amelyen nhny krrel a vge elõtt eleredt az esõ. Azonban - a tbbiekkel ellenttben - Schumi s Frentzen nem mentek ki a boxba, hogy intermediate-gumikra vltsanak, hanem slicken csinltk vgig a tvot. Michael nyert 23,5 msodperccel verve a msodik helyezett Frentzent s csaknem 1 perc 22 msodperccel a negyedik helyen befut Villeneuve-t!
Schumi ezzel a gyõzelemmel mr 14 ponttal vezetett Villeneuve elõtt a vilgbajnoksgban, s sajt bevallsa szerint elõszr fordult meg a fejben, hogy taln mgis megnyerheti a vilgbajnoksgot 1997-ben: "A mai verseny alatt elõszr gondoltam erre." - nyilatkozta a dpa nmet hrgynksgnek - "A plya karakterisztikja miatt nem vrtam, hogy gyorsak lesznk Magny-Cours-ban. Az, hogy gyorsak voltunk optimistv tesz ms plykkal kapcsolatban, amelyekrõl eredetileg azt gondoltam, hogy nem lesz rajta eslynk. gy tûnik, hogy valban komoly szerepet jtszhatunk a vilgbajnoksgban."
Nagy-Britanniban azonban nem volt szerencsje. Folytatdhatott volna a diadalmenet, m ehelyett Villeneuve dolgozott le egy csapsra tz pontot. Michael a harmadik rajtkockbl vghatott neki a versenynek Villeneuve s Hkkinen mgl, majd az elsõ kerkcserk utn tvette a vezetst. Hkkinen volt a msodik mgtte, Villeneuve pedig a harmadik helyen autzott. Michael knyelmes vezetst szerzett s ton volt a gyõzelem fel, m a 38. krben fkhiba miatt fel kellett adnia a versenyt. De Villeneuve-nek mg ennl is nagyobb szerencsje volt, amikor az 52. krben Hkkinen is kiesett elõle motorhiba miatt, gy a kanadai bezsebelhette a futamgyõzelemrt jr tz pontot.
A mezõny Nmetorszgba ment tovbb, ahol nagy meglepetsre Gerhard Berger (Benetton-Renault) lett a pole pozci, s mg ennl is nagyobb meglepetsre Giancarlo Fisichell (Jordan-Peugeot) a msodik rajtkocka. Schumacher a negyedik helyrõl indulhatott Hkkinen mellõl. Berger ppen egy orrmellkreg operci utn trt vissza a mezõnybe, s rendkvl motivltan indult neki plyafutsa utols nhny versenynek (Gerhard 1997 vgn vonult vissza). Az osztrk dominlta az egsz htvgt s nyert. Michael a msodik helyen vgzett mgtte, de elgedett volt - klnskppen annak tkrben, hogy Villeneuve a 34. krben kiprdlt, mikzben a negyedik helyrt harcolt Jarno Trullival (Prost-Mugen-Honda).
"Nem is tudtam volna jobb eredmnyt elkpzelni." - mondta Schumacher aki elõl mindssze nhny krrel a leints elõtt llt ki Fisichella egy defekt miatt - "Be kellett iktatnom egy nem tervezett boxkillst, mert problmink voltak a tankolsnl. Aztn a verseny fele utn mr egyltaln nem volt tdik sebessgem. Nem volt knnyû verseny."
A Magyar Nagydjon Villeneuve szerezte meg a pole pozcit, mellõle Michael indulhatott. Mr ekkor rdemes volt odafigyelni Damon Hillre az Arrows-Yamahban, aki a szenzcis negyedik helyre kvalifiklta magt. Ezzel egytt szombaton mg a legtbben csak nevettek volna rajta, ha valaki azt mondja a vasrnapi verseny Hill lehet...
Schumacher futama valsznûleg mr a warm-upon megpecstelõdtt, amikor sszetrte Ferrarijt. A csapat egy j, knnytett kasztnit hozott magval, m a vasrnap reggeli baleset utn knytelenek voltak ismt a rgire vltani - amelyet viszont nem teszteltek a mogyordi htvge sorn. A verseny elõtt a Goodyear-gumikkal szerelt csapatok - kztk a Ferrari s a Williams - a lgy gumikeverket vlasztottk, ami elhibzott lpsnek bizonyult a forr idõjrsi krlmnyek kztt. A Bridgestone - tbbek kztt az Arrows gumiszlltja - a kemny gumikra szavazott...
A lgy gumik s a rossz bellts egyttes eredmnye az volt, hogy a versenyen Michael Ferrarijnak gumijai mr hrom kr utn hlyagosodni kezdtek. Ennek kvetkeztben Damon Hill knnyedn elõzte meg, sõt aztn krnknt 2-3 msodperccel is gyorsabb volt Schuminl. Hill megelõzte Villeneuve-t is s elhzott a mezõnytõl. Michael kzben azrt kzdtt - kszkdtt - hogy Johnny Herbert (Sauber-Petronas) utn mr senki se menjen el mellette. A mgtte autzk - Ralf Schumacher, Shinji Nakano (Prost-Mugen-Honda) - hatrozottan gyorsabbnak tûntek nla, m a szûk plyn sikerlt maga mgtt tartania õket. sszessgben katasztroflisra sikerlt a futam a Ferrari szmra, gy a negyedik hely a krlmnyekhez kpest j eredmnynek volt mondhat. Kzben az len Villeneuve-nek hatalmas szerencsje volt, amikor hrom krrel a futam vge elõtt Hill autja - biztos vezets birtokban - lelassult, gy a kanadai el tudott menni mellette. Ezzel Jacques hrom pontra megkzeltette Michaelt a vilgbajnoksgban: 56-53 a nmet javra.
"Remltem, hogy Hill nyerni tud." - vallotta be Schumi a hungaroringi verseny utn - "Megrdemelte volna, ezen kvl pedig a gyõzelme sokat segtett volna nekem a vilgbajnoksgban." [3.]
A Belga Nagydj kvetkezett, ami korbban mindig j versenye volt Michaelnek. Most sem volt ez msknt! Az idõmrõ edzsen mg harmadik volt Villeneuve s Alesi mgtt, m a msnapi futam a Spa-ban szoksos vltoz idõjrsi krlmnyek kztt zajlott. s Schumacher megint jobb dntst hozott, mint ellenfelei!
Michael gy hatrozott, hogy intermediate-gumikon kezdi a futamot, mg a kt Williams-pilta (s rajtuk kvl is a legtbben) a "vizes" abroncsokra szavazott. A versenyt a nagy esõ miatt - elõszr a sport trtnetben - a biztonsgi aut mgl indtottk replõ rajttal. Amikor a Safety Car a harmadik krben killt, Michael nekiiramodott, elviharzott Alesi s Villeneuve mellett s tbbet vissza sem nzett: a hatodik krben mr 40 (azaz negyven!) msodperccel vezetett! A verseny pillanatok alatt eldõlt, s Villeneuve-n mr az sem segtett, hogy amikor a plya ksõbb felszradt s mr mindenki slick gumikon volt, megfutotta a leggyorsabb krt. A kanadai a hatodik helyen vgzett, ami tdikre vltozott amikor utlag diszkvalifikltk Hkkinent a harmadik helyrõl. Michael elõnye 11 pontra (66-55) nõt a vilgbajnoksgban legkzelebbi vetlytrsval szemben.
"Nagyon boldog vagyok ma s nehz megtallni a szavakat arra, hogy kifejezzem mit rzek." - mondta Schumi a fantasztikus diadal utn - "Amikor a dobogn lltam nem voltak gondolatok a fejemben. Egyszerûen csak lveztem a boldogsg szenzcijt. A verseny elejtõl kezdve reztem, hogy jl dntttnk s hogy nyerhetek. Spa-ban gyõzni mindig klnleges dolog szmomra, mert ez a kedvenc plym. Szeretnm megksznni a tbb ezer szurkolnak is hatalmas tmogatsukat."
A kvetkezõ versenyt, az Olasz Nagydjat minden bizonnyal Villeneuve s Schumacher is a feledhetõ kategriba soroln. Ez a futam nem rluk szlt. A kanadai a negyedik helyrõl vghatott neki a versenynek, Schumacher pedig a kilencedikrõl - a gyors "erõ-plya" nem fekdt az F310B-nek. Vgl Michael hatodik lett, s ezzel is elgedettnek mondta magt, hiszen Villeneuve mindssze egy hellyel vgzett elõtte. A gyõztes Coulthard volt, Alesi s Frentzen elõtt.
"Ha belegondolunk, hogy mi minden trtnt ezen a htvgn, akkor elgedettek lehetnk az eredmnnyel." - nyilatkozta Michael - "Csak egy pontot vesztettem [Villeneuve-hz kpest]. Lehetett volna sokkal rosszabb is." [3.]
Mint ahogyan a kvetkezõ nagydjon, Ausztriban valban sokkal rosszabb lett! A rajtkocka ismt a kilences volt Schumi szmra, m a versenyen szpen elõre kzdtte magt s akr msodik is lehetett volna Villeneuve mgtt. Azonban 20 krrel a vge elõtt figyelmetlenl srga zszl alatt elõzte meg Frenzent, aki ezt azonnal jelentette a boxnak. Schumi kapott egy tz msodperces "stop-and-go" bntetst, ami miatt vgl a hatodik helyrt jr egy ponttal kellett bernie. "Nem lttam a zszlt, mert tlsgosan Frentzenre s Bergerre koncentrltam." - mondta - "De legalbb egy pontot megmentettem." [3.]
S a rossz sorozat mg mindig nem rt vget! A Nrburgringen megrendezett Luxemburgi Nagydjon Schumi az tdik rajtkockbl indulhatott, de a versenye csak nhny mterig tartott. Kzvetlenl a rajt utn a hta mgtt a kt Jordan-pilta, Fisichella s Ralf Schumacher kakaskodott egymssal, amikor az olasz meglkte a "kis Schumit", aki eltallta Michaelt s emiatt mindketten a kavicsgyban ktttek ki. Csak mg rosszabb volt Schumacher szempontjbl, hogy tehetetlenl kellett vgignznie, amint msfl rval ksõbb Jacques Villeneuve jabb szerencss gyõzelmet nnepelhetett: sokig a kt McLaren-Mercedes haladt az len, m Coulthard a 42., Hkkinen pedig a 43. krben motorhiba miatt feladni knyszerlt a versenyt.
Msnap a Bild fõcme "testvrhborrl" szlt, m Michael igyekezett megnyugtatni a kedlyeket: "Senkit sem lehet vdolni." - mondta - "Vgl is senki sem szndkosan csinlta. Ilyen dolgok trtnnek nha - ez is az autsport."
Jean Todt kevsb volt nyugodt kzvetlenl a futam utn: "A mai nap szrnyen kibrndt volt szmunkra. Nem is lehetett volna rosszabb. Azonban mg mindig van matematikai eslynk a vilgbajnoki cmre s ezrt a legutols pillanatig dolgozni fogunk."
Valban nagy fordulatot jelentett ez a verseny a vilgbajnoksgban: kt futammal a szezon vge elõtt Villeneuve 77-68 arnyban vezetett...
Az utols elõtti sszecsapsra, Suzukban, a Japn Nagydjon kerlt sor. Michaelnek mindenkppen nyernie kellett, ha letben akarta tartani vilgbajnoki remnyeit. Az idõmrõ edzsen Villeneuve kvalifiklta magt a pole pozciba, Michael pedig mellõle indulhatott. A kanadai azonban figyelmen kvl hagyott egy srga zszlt s mivel mr volt egy figyelmeztetse hasonl dologrt, a szablyok rtelmben automatikusan annak kellett volna kvetkeznie, hogy eltiltjk a msnapi futamrl. A Williams azonban vst nyjtott be a bntets ellen, gy Jacques mgis rajthoz llhatott vasrnap - igaz vs alatt, azaz az FIA a verseny utn volt hivatott eldnteni, hogy meghagyjk vagy trlik a versenyen elrt eredmnyt.
A rajt utn Michael csapattrsa, Eddie Irvine megelõzte Michaelt. A nmet nem tanstott klnsebb ellenllst, mivel ez a Ferrari taktikjnak rsze volt. Irvine nagyon lt kedvenc plyjn (tbb vet versenyzett a japn Forma-3000-ben, s ismerte Suzukt, mint a tenyert), elment a finn Mika Hkkinen s Jacques Villeneuve mellett is. Kzben Schumacher is megelõzte Hkkinent s Villeneuve mgtt maradt. Vrt. Vrt arra, hogy eljjjn a kerkcserk ideje. Elg lesz akkor tmadnia, ha a boxkills utn is csak Villeneuve mg tud visszajnni.
A boxban azonban a Ferrari gyorsabb volt, mint a Williams, gy Schumacher Villeneuve el s Irvine mg jtt vissza. Eddie ekkor elengedte csapattrst, m a kanadai Williams-piltt teljesen szablyos eszkzkkel feltartotta. Michael krrl krre nvelte elõnyt, mikzben Villeneuve egyre inkbb visszaesett: Frentzen s Hkkinen is el kerlt - a kanadai mr csak tdik volt.
Ksõbb Frentzennek sikerlt az, ami Villeneuve-nek nem: megelõzte Irvine-t, de Schumacher elsõsgt ekkor mr nem veszlyeztethette. Michael ktsgtelenl ksznettel tartozott Irvine-nak a versenyen nyjtott segtsgrt, s nem csinlt presztzskrdst abbl, hogy ezt el is ismerje a verseny utni interjkban.
Mivel Villeneuve csak az tdik helyen vgzett a Williams csapat visszavonta a verseny elõtt benyjtott vst s elfogadta az FIA bntetst - a versenyrõl val kizrst - kanadai edzsen elkvetett szablytalansgrt. gy Villeneuve csupn kt pontot vesztett, mg ha a Williams nem vonta volna vissza az vst, akkor fennllt volna annak veszlye, hogy az FIA szmukra kedvezõtlen dntse esetn eltiltjk az utols versenytõl - ez pedig azt jelentette volna, hogy Schumachernek kt pont is elg lett volna az utols versenyen a vilgbajnoki cmhez...
Az utols versenyre Jerezbe teht Schumacher egy pontos elõnnyel rkezett. Furcsa mdon a futamot megelõzõ hetekben-napokban - noha Schumacher s Villeneuve kztt nem volt elõzmnye az agresszinak - nagyon sokat cikkeztek arrl, hogy melyik fl milyen sportszerûtlen eszkzkhz nylhat a vilgbajnoki cm megnyerse rdekben. Mg Ecclestone is figyelmeztette Schumachert s Villeneuve-t, hogy ne merjenek trkkzni, Villeneuve pedig elõszeretettel emlegette Adelaide'94-et...
A "nagy finlt" megelõzõ hisztria teht naprl-napra rezhetõen nõtt, s mire a piltk oktber 26-n kigrdltek a jerezi aszfaltcskra a nyoms szinte elviselhetetlenn vlt. Az izgalmakat tovbb fokozta, hogy az idõmrõ edzsen kisebbfajta csodnak lehetett tanja a nzõkznsg: hrman is - a kt Williams-pilta: Villeneuve s Frentzen, valamint Schumacher - ezredmsodpercre azonos idõt futttak! Ilyen mg sosem trtnt azelõtt a Forma-1 trtnetben, s vannak akik szerint akkor sem - csupn valami hiba, esetleg szndkos manipulci trtnhetett...
Mindenesetre Villeneuve indulhatott a pole-bl - mert õ futotta meg elõszr ezt az idõt -, Schumacher rajtolt mellõle, Frentzen pedig a harmadik rajtkockbl vgott neki a versenynek.
Villeneuve s Schumacher. Az õ csatrozsaik jegyben telt az 1997-es esztendõ. A kanadai igazi mdiakedvenc: jkpû, huszonvesen is tindzseres letstlussal, radsul a legends Gilles Villeneuve fia. 1995-ben megnyerte az amerikai IndyCar-bajnoksgot, 1996-ban rgtn a Forma-1-es mezõny legjobb csapata, a Willams szerzõdtette, m az elsõ vben mg alulmaradt csapattrsval, Damon Hillel szemben. 1997-nek mr favoritknt vgott neki, hiszen Hillt elbocstotta a csapat, az jonnan rkezett Frentzennek pedig idõre volt szksge az akklimatizldshoz. (Mint utbb kiderlt a Williams csapat technikai igazgatja, Patrick Head radsul nem is nagyon segtette elõ Frentzen beilleszkedst a csapatba...)
Schumacher sokkal konzervatvabb tpus. Szmra elsõdlegesek a csaldi rtkek - a felesg, a gyerekek. Nem festi lilra a hajt, nem kzlekedik grkorcsolyval s egyltaln: nem valsznû, hogy az autversenyzsen kvl brmiben is kzs lenne az rdeklõdsk Jacques Villeneuve-vel.
Adott teht ez a kt nagyon klnbzõ egynisg s a vgletekig kilezett vilgbajnoksg. Bernie Ecclestone lmodni sem tudott volna kznsgcsalogatbbat...
A verseny Schumacher szmra indult jobban. Villeneuve a rajtnl visszaesett s Michaelen kvl Frentzen s Hkkinen is megelõztk. Ekkor a Williams munkra fogta kettes szm piltjt: amikor mr Schumacher s Villeneuve tl volt az elsõ kerkcsern, Frentzen tovbbra is kint maradt a plyn, gy Michael el tudott kerlni s feltartotta - termszetesen Villeneuve-t segtve ezzel. Dntõnek azonban mgsem ez, hanem a msodik kerkcsere bizonyult, amikor Michael gyatra minõsgû gumikat kapott s ennek kvetkeztben drasztikusan lelassult. Villeneuve gy utol tudta rni s a 48. krben elõzsre sznta el magt. Michael ktsgbeesetten prblta "bezrni a kaput", m ekkor Villeneuve mr ott volt mellette. tkzs lett a dologbl, melynek kvetkeztben Michael kicsszott a kavicsgyba, Villeneuve azonban tovbb tudott menni s gy - miutn maga el engedte a kt McLaren-piltt - a harmadik hely is elegendõ volt szmra a vilgbajnoki cmhez.
Az tkzs? Villeneuve nem finomkodott: "Tudtam, hogy meg fogja prblni, mivel mr a mltban is csinlt ilyeneket, gyhogy egyltaln nem lepett meg ez a manõver. Ez megmutatja, hogy milyen ember is valjban..."
A mdia hinaknt vetette magt Schumacherre, hogy darabokra tpjk - az "õrlt" jelzõ a legfinomabb volt, azok kzl amelyeket Michaelre zdtottak. Elknyveltk, hogy amit tett az szndkos s elõre kitervelt volt, s nem kegyelmeztek: egymst rtk a kritikusabbnl kritikusabb hangvtelû cikkek, melyek kzl a vrmesebbek egyenesen Michael eltiltst kveteltk.
A vlemnyeket hallva, olvasva az embernek az lehetett az rzse, hogy Schumacher valami "pldtlanul gonosz tettet" hajtott vgre, pedig a Forma-1-ben mindig is voltak vitatott jelenetek, elhibzott vagy ppen szndkosan durva manõverek - nem kell messzebbre menni, mint a Senna-Prost ra...
A szablytalan megoldsok termszetesen bntetst rdemelnek, ugyanakkor annak a bntetsnek, amit Michael kapott nem volt elõzmnye a sport trtnetben: az FIA hivatalosan trlte Schumacher 78 pontjt s msodik helyezst a vilgbajnoki pontversenybõl, s ezzel a nla 36 ponttal kevesebbet gyûjtõ Frentzen lpett a tabella msodik helyre.
Maga Michael legszvesebben valsznûleg elbjdokolt volna - s szerencsjre ezt meg is tehette a tli sznetben. Hibjt elismerte s a mai napig ezt a futamot tartja plyafutsa mlypontjnak.
Nagy kr, hogy sok embernek ez az tkzs jut elõszr eszbe Schumacher 1997-es szezonjrl!
Ha szigoran a versenyzõi teljestmnyt nzzk, Michaelnek j ve volt - annak ellenre, hogy vgl elvesztette a vilgbajnoksgot. Vgig harcban volt a vilgbajnoki cmrt s izgalmass tett egy olyan szezont, amelynek elejn mg sokan biztos Williams-sikert vrtak. Mindennl tbbet elmond, hogy a Williams technikai igazgatjnak, Patrick Headnek mg 2003-ban is az volt a vlemnye, hogy Villeneuve-nek sokkal korbban meg kellett volna nyernie a cmet 1997-ben...
|