Hrek : Ausztrl GP: Elzetes |
Ausztrl GP: Elzetes
Birki Istvn 2005.03.03. 14:22
Holnap ismt felbgnek majd a motorok, s megkezddik az, amire mindenki nagyon vrt. A Formula-1-es mezny megrkezet Melbourne-be, az idei vad nyitfutamra, ahol kezdett veszi a szgulds. Vgre lehull a lepel, s kidelrl, milyen vad vr rnk...
Mr csak 1 napot kell kibrnia minden F1-es rajongnak, s elkezddik az, amire mr oly hossz hnapok ta vrunk. Eddig be kellett rnnk a szinte semmitmond teszteredmnyekkel, s az itt-ott megjelen kpekkel, hrmorzskkal, de most vgre lehull a lepel…kiderl ki-hol is ll valjban, s elkezddik az jabb 9 hnapig tart menetels, s hogy vgl kinek kerl korona idn a fejre, azt mg megjsolni is lehetetlen.
A Formula 1-es csapatok immr hagyomnyosan, idn 10. ve, hogy Ausztrliban kezdik meg ves menetelsket. A versenynek Ausztrlia egyik legnpesebb vrosa, Melbourne ad otthont, mghozz a vros szvben hzd Albert Parkban. A plya gynyr krnyezetben, egy hatalmas t krl terl el, s gyakran emlegetik utcai plyaknt, hiszen a versenyeken kvl rendes kztknt napi hasznlatban van.
A plya paramterei
Az 5303 km hossz plyt a legtbb pilta kedveli, hiszen rendkvl j ritmusban autzhat, nem tartozik az unalmasok kz. A hosszabb egyeneseket, 16 kanyar szaktja meg, amelyek kztt tallunk gyorsabbakat s lassabbakat is. A plya fellete nem jelent tl sok gondot a gumiknak, a fktvok viszont annl inkbb, nagyon fontos az aut j egyenslya fkezskor. A plya jellege miatt nagy leszort erre van szksg, a sebessg csak msodlagos, alig rik el az autk a 315 km/h sebessget. Ennek megfelelen nem tl sok elzsi pont addik a plyn norml krlmnyek kztt, egyedl a szlrnykot kihasznlva rdemes rvidebb fktvon vve, a clegyenesben, vagy a plya hts kanyarjainak egyike eltt pozcit nyerni.
A 2005-s vltoztatsok
Mindenki jl tudja, hogy a 2004-es vadot a Ferrari s Michael Schumacher knnyedn megnyerte, ami miatt az egsz mezny illetve a nzkznsg java rsze az olaszokat okolta. Az idei vben azonban ms lesz a helyzet vlheten, s 2003-hoz hasonlan ismt szoros csata alakulhat ki a bajnoki cmrt foly harcban.
Ha csak a statisztikkat nzzk, 2002-ben a Ferrari simn nyerte a bajnoksgot, mg 2003-ban egy kiss gyengbben teljestettek, br akkor is knnyedn nyertk az vadot. A tavalyi v szintn hasonl volt a 2002-es idnyhez, s ha ez gy folytatdik, idn, 2005-ben ismt nagy lehet a kzdelem.
Mikor a rajongk szombat hajnalban lelnek a televzik el, tapasztalni fogjk, hogy a Formula-1 egyfajta metamorfzison ment keresztl a tli sznet alatt. A Nemzetkzi Automobil Szvetsg (FIA) sebessgcskkent s biztonsgnvel j szablyai szemmel lthatak az j jrgnyokon, melyek idn lassabb krket tesznek majd meg a versenyplykon, mint az elz vekben, noha a technika azta rohamlptekben fejldtt.
Az j szablyok rtelmben a 2005-s versenygpek krlbell 25%-ot vesztettek leszorterejkbl, melynek cskkentsre az istllk klnfle radiklis megoldsokat prbltak eszkzlni j autikon. Mivel a leszorter cskkense mellett a tapads is kisebb lett, a piltk az idei vtl kemnyebb kihvs el nznek, hiszen az autkat nehezebben lehet majd a plyn tartani. Ezzel azonban megnvekednek az esemnyek a plykon, melyek a nzk szmra rmet okozhatnak.
Az idei vtl kezdden nem lthatunk kerkcsert a futamok alatt, kivve ez all azt az esetet, ha egy versenyz defektet kap. Ez egy igen knyes krds, hiszen a Bridgestone s a Michelin munkatrsai is felszlaltak ez gyben, ugyanis azt krtk, tisztzzk, mit is lehet defekt alatt rteni. A szablyok kimondjk, hogy ha az abroncsbl tvozik a leveg, az egyrtelm defekt. Igen m, de mi van a lass defektekkel? Erre mi lehet a megolds? Ugyanakkor azt is figyelembe kell venni, hogy egy esetlegesen elutastott kerkcsere komoly kvetkezmnyekkel jrhat, a versenyz lete is veszlybe kerlhet. Vlheten ezzel a krdssel kapcsolatban mg j nhny rdekes mozzanat szemtani lehetnk az idei vben. Azt is meg kell emlteni, hogy a defektekkel is vigyzni kell, hiszen a be nem tervezett kerkcserre is csak egyszer kerlhet sor, hiszen a szablyok kimondjk, minden piltnak hrom gumigarnitra ll a rendelkezsre a pnteki tesztek utn. Ez azt is jelenti, hogy a klnbz keverkek jval kemnyebbek lesznek a nagyobb strapabrs miatt, gy a kanyarsebessg cskkenni fog. A piltknak arra is oda kell figyelnik, ne hasznljk el id eltt az abroncsokat, mert akkor a futam vgn nagy gondba kerlhetnek.
A gumik hatalmas szerepet kapnak az idei vben, s mivel a Bridgestone illetve a Michelin kztt hatalmas a harc, ez dnthet tbb krdsben is. Mivel a japn cgris mellett egyedliknt csak a Ferrari van, akik valban hasznos informcikkal szolglhatnak a fejlesztsekhez, a Michelin hatalmas elnyt szerezhet, hiszen a tbbi lcsapat rendre az partnerk. Mivel a Scuderia a pnteki tesztnapokon csak kt autval indulhat, s a Minardi anyagi okok miatt nem tudja kihasznlni a szablyok adta lehetsget, a hrom autval val krzst, csak a Jordan istll tesztpiltja krzhet majd extra autval.
A tavalyi vben pedig mr lthattuk a BAR istll pldjn keresztl, milyen nagy segtsget jelent az extra aut, hiszen a motorok korltozsa miatt az idei vben mg jobban oda kell figyelni majd a teszteken megtett krk szmra, hogy ne hasznljk el id eltt az erforrsokat. Akik teht hrom autval krzhetnek, szintn nagy elnybe kerlhetnek.
A 2005-s megszortsok kztt szerepel a motorokra vonatkoz szankci is, mely szerint a tavalyi v utn, mikor egy erforrsnak egy versenyhtvgt kellett kibrnia, most ezeknek az egysgeknek az lettartamt kt versenyhtvgre nveltl. Ez azt jelenti, hogy a csapatok mrnkeinek komoly gondot kellett fordtaniuk - klnsen a mozg - alkatrszek tartssgra, amellett, hogy figyelnik kellett a tlzott teljestmnyveszts elhrtsra.
A vltozsok nem llnak meg az autknl. A nagydjhtvgk programja sem maradt a rgi. A legszembetnbb a mr minden vben kritizlt s vltoztatsokra tlt kvalifikci, mely ismt kt fordulbl ll, m a szisztma s az idbeoszts teljesen talakult.
Kt egyrs, egykrs idmr edzst lthatunk majd a htvgn. Egyet szombaton, egyet pedig a verseny napjn, vasrnap dleltt. A szombati edzsre mindenki olyan belltsokkal mehet, amilyennek csak szeretne, azonban vasrnap, a trning utn mr nem ll a csapatok mdjban vltoztatni az autkon, illetve utn tankolni azokat. ppen ezrt vlheten szombaton lesznek a legjobb krk, mg vasrnap, a mr megtankolt s a versenyre belltott autkkal versenytempt lthatunk egy kr erejig. A tavalyi vvel ellenttben az els idmrn elkvetett hibt, a msodikon mr nem lehet korriglni, mivel a kt edzsen megszerzett ideredmnyek sszegzdnek, s gy alakul ki a vgs rajtsorrend.
A piltk s a szakrtk vlemnye megoszlik ezzel a rendszerrel kapcsolatban, azonban nincs mit tennik, a szably, az szably…
Idjrs:
Az idjrsrl is rdemes szt ejteni, hiszen a pnteki s szombati napra zport, nmi est jsolnak a szakemberek, s a vasrnapi futamra is felhs eget grnek. Gondoljunk csak bele mi trtnne, ha mondjuk az els idmrn esne az es, a msodikon pedig szraz plyn kellene krznik a piltknak. Az idk sszegzse miatt alighanem kicsit felborulna a sorrend.
Csapatrl-csapatra
A vilgbajnoki cm tartja, a Ferrari, tavalyi vi versenygpnek egy mdostott vltozatval kezdi majd meg az idei szezont, ahogy azt tle mr korbban is megszokhattuk. Igen m, azonban az elmlt vekben nem trtnt ilyen nagy mrtk mdostssorozat kt vad kztt, gy a rgi autval is fel tudtk venni a versenyt a tbbiekkel. A 2005-s idnyben azonban nem lesz knny a dolguk, hiszen a teszteken sem remekl F2004M, a rivlis csapatok vadonatj, mr az j szablyokra felksztett versenygpeivel knytelen harcba szllni. Az olaszok is jl tudjk mindezt, gy a hten meg is kezdtk az elmlt pnteken bemutatott F2005-s autjuk tesztelst Mugelloban, hogy ha a tavalyi modell megbukik, a korbbi tervkkel ellenttben, a szezon tdik futamn bevetni kvnt j modellt akr mr Bahreinbe magukkal vihessk.
Termszetesen mg gy is mindenki Schumacherre fogad, azonban az aut nem neki kedvez gy, mint az abroncsok sem, melyekrl a Bridgestone szakemberei korbban aggdva nyilatkoztak. Mivel az els verseny megnyerse minden csapatnak kulcsfontossg, taln az lboly egy msik rsze kerlhet most elnybe.
A McLaren lehet a nagy eslyes, ha a tli tesztek alatt nyjtott teljestmnyket nzzk. A wokingiak egy j felllssal vgnak neki az j szezonnak, miutn Juan Pablo Montoya, a tavalyi vad utols futamnak gyztese, csatlakozott hozzjuk mg az elmlt vad vgn. A McLaren j jrgnya, az MP4/20-as nagy meglepetsekre lehet kpes, ha hozza azt, amit elvrnak tle. A tli teszteken fantasztikusan mentek, s azzal, hogy a tavalyi vben gyengbben teljestettek, megadatik a lehetsg szmukra, hogy hrom autval vehessenek rszt a nagydjak pnteki tesztnapjn, mely a gumivlaszts szempontjbl kulcsfontossg lesz.
Kimi s Juan Pablo krl keringett a legtbb hr a holtszezonban, s mindenki a McLaren hzi csatjt vrja a leginkbb. Mg Kimi minden pillanatban higgadt, addig Montoya agresszvan lp fel a legtbb helyzetben. A kettejk kzti klnbsg mg sok rdekessget tartogat az idei vben.
Most elszr plyafutsa sorn a Renault jdonslt szerzemnye, Giancarlo Fisichella, aki a tavalyi v vgn csatlakozott csapattrshoz, Fernando Alonsohoz, nagy remnyekkel vrhatja az vadnyit Ausztrl Nagydjat, hiszen tudja, esllyel plyzik a dobog legmagasabb fokra.
A Renault j jrgnya, az R25-s sokkolta a nagykznsget, mikor janurban elszr plyra grdlt Barcelonban, ahol csak a McLaren MP4/20-as betontorpedja tudta vele felvenni a lpst. A francia alakulat egy teljesen radiklis megoldst vlasztott, az gynevezett ’V-keel’ rendszer els felfggesztst, mely a szakemberek vlemnye szerint sokkal tbb levegt enged az aut fenklemeze al, ezzel nagyobb szvert biztostva a nagyobb leszorter elrsre, melyet az j szablyok ppen korltoznak.
Nos, s mi lett a Williams istllval azok utn, hogy a 2004-es vad zr futamn, a Brazil Nagydjon gyzedelmeskedtek? gy tnik, elsztak nagy terveik, s az idei esztendben sem gy mennek majd, ahogy k azt elterveztk.
A grove-i bzis istll mindkt versenyzjt elvesztette, Montoya a McLarenhez, Ralf Schumacher pedig a Toyothoz igazolt az vad vgn. Sir Frank Williams grdja, gy egy teljesen j felllssal indul az j esztendnek, s bzik benne, hogy Mark Webber, illetve Nick Heidfeld hozza a vrt eredmnyeket. Br mindkt versenyzt nagy klasszisknt emlegetik, egyikk sem rt mg el komolyabb sikereket. A pletykk szerint a nmet pilta helye sem biztos mg a csapatban, rteslsek szerint egy-egy versenyre szl szerzdst ktttek vele, gy ha nem teljest jl, a tesztpilta, Antonio Pizzonia veheti t a helyt vkzben.
A csapat azt is bevallotta, hogy vezethetsgi problmk lptek fel az FW27-es modell kapcsn. Br a grda elmondta, mindent megtesz annak rdekben, hogy a BMW erforrssal felvrtezett versenygpk a legjobb legyen az idnynyitn, nem tudni, el tudtak e kszlni mindennel a htvgre.
A britek szupersztrjnak, Jenson Buttonnak idn gyznie kell. Miutn a tavalyi esztendben a BAR istll fantasztikusan teljestett, s az v meglepetse lett, az idei vben joggal lehet elvrni tlk azt, hogy ismt a dobogra kerljenek. Jenson az elmlt esztendben tbbszr futott be az els hrom kztt, m mindig lemaradt az elssgrl, melyet az idei vben be szeretne ptolni. Egy els gyzelem nem lenne rossz kezdet.
A japn cgris nem ijedt meg az j szablyoktl, s gy prblta meg elrni azt, hogy erforrsa kibrja a kt versenyhtvgt, hogy az 1000 lers lmrl nem mondott le. Ha a Honda s a BAR is gy akarja, Jenson kszen llhat els futamgyzelmre. Egyes rteslsek szerint a brackley-i bzis istll egy j, radiklis vltmvet ptett, mellyel szinte motorkihagys nlkl vlthatnak a fokozatok kztt a versenyzk. Ezt a rendszert korbban mr illeglisnak minstettk, m a vezetsg megvdte a szerkezetet, s elmondta, minden passzol az j szablyokhoz.
Az angol csapatnak azonban idn picivel nehezebb lesz a dolga, hiszen mr nem ll a rendelkezskre egy harmadik aut a pnteki napokon, mellyel 2004-ben nagyon sokat nyertek, hiszen Anthony Davidson fantasztikus munkval segtette csapatt.
A veternnak szmt David Coulthard az idei vben j kihvsok el nz. A skt piltnak a tavalyi v vgn kilenc v utn tvoznia kellett a McLaren alakulattl, hogy tadja helyt Montoynak, azonban a Ford kiszllsa utn rba bocstott Jaguar istllt felvsrl Red Bull Racing munkt ajnlott neki, amit azonnal el is fogadott. Senki nem vr csodt Davidtl, azonban a kisebb nyoms miatt jl teljesthet, s ha a hrek igazak, akkor a Cosworth egy fantasztikusan ers motort szllt majd a versenyistllnak, mellyel nagy meglepetst okozhatnak a meznynek. Coulthard csapattrsnak gyben igen ksn dnttt a korbban levltott vezetsg, hiszen az olasz Vitantonio Liuzzi s az osztrk, hazai szneket kpvisel Christian Klien is tertken volt. A csapat vgl nem hozott vgleges dntst, csak annyit jelentett be, hogy az Ausztrl Nagydjon Klien indul, mg a tesztel Liuzzi lesz. A ksbbiekben azonban vltozhat a helyzet, fggen attl, miknt teljest Christian.
Egy jabb nagy sztr rkezik idn a meznybe, mghozz az 1997-es vad vilgbajnoka, Jacques Villenuve szemlyben, aki a Sauber istllhoz csatlakozott Felipe Massa csapattrsaknt. Br a kanadai pilta a tavalyi v utols hrom versenyn a Renault-tl kapott lehetsget, akkor nem volt mg elgg felkszlve fizikailag a kihvsra. Villenuve a tli teszteken rendre elmaradt csapattrstl, azonban meggrte, ismt az lre tr.
Az idei vtl a kiscsapatok helyzete mg nehezebb vlt, m a Sauber istll mg gy is a kivtelezettek kztt van. A svjci kisistll a Petronas nvre keresztelt Ferrari motorokkal indul idn, m a jv vben vlheten szakt az olaszokkal, s BMW erforrsokra vlt. Mivel nincs keret r, a Sauber az idei vben, br megtehetn, de nem indt harmadik autt a pnteki tesztnapokon.
A Toyota Racing j felllsval, Ralf Schumacherrel s Jarno Trullival kezdi meg az idei vet, akiktl sokan j szereplst vrnak. Erre meg is van minden okuk, hiszen a Formula-1 egyik legnagyobb kltsgvetsvel rendelkez istllrl van sz, melynek tetejben a Renault-tl korbban elcsbtott Mike Gascoyne felgyelte az j, TF105-s fednvre keresztelt betontorped fejlesztseit, mely igen kecsegteten hangzik.
A Jordan istll j tulajdonosa, az orosz millirdos Alex Shnaider kt kezdt, az indiai Narain Karthikeyant, illetve a portugl Tiago Monteirot lteti be versenygpkbe. Az idei v lesz a Jordan csapat utols ve, hiszen 2006-tl ms nevet kap az alakulat. A vezetsg elmondta, nem vrnak sokat 2005-tl, tanulvnek tekintik, gy mr a clba rkezs is nagy rm lenne szmukra.
A Minardi hza tjn egyelre semmi nincs rendben. Mg az is megeshet, hogy Paul Stoddart csapata nem vehet rszt az idei vad nyitfutamn Melbourne-ben, hiszen a vezetsg tervei szerint mg a tavalyi specifikcij autval vgnnak neki az els pr futamnak, mieltt mg San Marino-ban bemutatkozna az j jrgny.
Erre azrt van szksg, mert a faenzai kiscsapatnak nem volt elg pnze s ideje ahhoz, hogy ptsen egy olyan versenygpet, mely minden tekintetben megfelel a 2005-s elrsoknak. Stoddart be is adott egy indtvnyt a nemzetkzi Automobil Szvetsgnek (FIA), azonban Max Mosley elmondta, ha minden csapat beleegyezst adja, akkor nincs akadlya az indulsnak, de a Ferrari s a Red Bull sem hajland belemenni ebbe. A Minardi egybknt a Christijan Albers Patrick Friesacher prossal kezden meg az idei vet.
Hogy a nagy vltozsok milyen hatssal lesznek az esemnyekre, ki fog derlni. Egy azonban biztos, egy izgalmakkal teli vad el nznk…
|