Hírek : Előzetes: Japán GP |
Előzetes: Japán GP
Pisti 2005.10.07. 20:14
Azzal, hogy az egyéni világbajnoki cím sorsa már eldőlt, a figyelem középpontjába a konstruktőri bajnoki cím kerül, melyért a McLaren és a Renault készen áll megküzdeni a hétvégén megrendezésre kerülő Japán Nagydíjon, ahol páratlan csatára számíthatunk.
Szuzuka ad helyet az idei éved tizennyolcadik állomásának, mely egyben a 2005-ös szezon utolsó előtti megmérettetése. A különleges, nyolcas rajzolatú vonalvezetés igen népszerű a versenyzők, a csapatok, illetve a rajongók számára egyaránt, hiszen kimagaslóan jó beállításokat, profi aerodinamikát és erős motorokat igényel.
Többféle típusú kanyar is megtalálható a pályán, a nagysebességű technikás részektől kezdve egészen a kissebességű sikánokig. A versenyzők dolga nem egyszerű a hatalmas sebességű kanyarokban, melyek tökéletes beállításokat követelnek meg, máskülönben rengeteg időt veszt a pilóta, illetve az abroncsokra ható erők is kikezdik a futófelületet.
Mivel az egyéni bajnoki cím sorsa már eldőlt, minden figyelem a konstruktőri címre irányul majd az évad utolsó két futamán. A McLaren mindenképpen esélyesként érkezik a helyszínre, ám a Renault-t sem kell félteni, akik folyamatosan fejlesztik versenygépüket, és Japánban újabb elemeket vetnek be a siker elérése érdekében.
Pálya
A célegyenesben a versenyzők a 200 mérföldes sebességet is elérhetik, melyet a nagysebességű első ív követ, ami a kritikus 95 mérföldes sebességgel bevehető második kanyarhoz vezet: így az első kanyarból való tiszta kigyorsítás mindenképpen kulcsfontosságú a továbbiakban. Az Esses kanyarkombinációig a pilóták a 150 mérföldes sebességet is elérik, mely a hatodik ívig körülbelül 135 mérföldes sebességre esik vissza. Az emelkedő balos Dunlop ív következik ezután, majd ismét egy kigyorsító szakasszal találják magukat szembe a versenyzők, ahol a sebességek a 180 mérföldet is elérhetik még a kettős jobbos kanyarkombináció a Degner előtt: az első egy igen gyors ív, mely után a pilóták 75 mérföldes sebességgel közelítik meg a második kanyart. A Degner szekció után következik a híd, ahol a pálya keresztezi saját magát.
Az egyenes végén a pilótáknak komolyan a fékre kell lépniük, hiszen következik a pálya leglassabb szakasza, a 40 mérföldes sebességgel bevehető visszafordító, mely után egy enyhe jobbos ív veszi kezdetét, ahol a sebességek ismét a 185 mérföldet is elérik a Spoon ívhez vezetve. Ez egy újabb duplakanyar, melyet 125 mérföldes sebességgel vesznek a pilóták. Ezt a szekciót egy újabb hosszú egyenes követi, mely a 130R nevezetű kanyarhoz vezet, ami előtt a versenygépek sebessége 180 mérföld/óra is lehet. Ez a kanyar kimagasló szerepet kap, hiszen a jól beállított versenyautókkal a sebesség szinte végig megtartható, így akár egy előzést is elő lehet készíteni, melyet a 45 mérföldes sebességgel bevehető utolsó sikánban kivitelezni lehet.
Gumik
A nyolcas alakú vonalvezetés miatt az abroncsokra ható erőhatások jóval nagyobbak, mint általában, azonban a nagysebességű kanyarok miatt a kemény komponensű abroncsok jöhetnek szóba, melyek bírják a nagy terhelést. A gumiválasztás nem egyszerű, hiszen a hétvége folyamán egyfolytában változik az aszfalt minősége, ahogy a gumi rakódik le a burkolatra.
Időjárás
Mivel az időjárás minden egyes évben kulcsszerepet kap a Japán Nagydíjon, nem szabad csodálkozni azon, hogy szinte az egész hétvégére záporokat, zivatarokat mondanak. Még ha az eső közvetlenül nem is érinti az eseményeket, az összefüggő felhőtakaró alacsony hőmérsékleten tarthatja a pályát.
Stratégia
Bár a tavalyi évben a mezőny egyik fele kettő, míg a másik három kiállással teljesítette a futamot, az idei esztendőben egy kis előnyre tehetnek szert azok, akik egy hajszálnyival is, de több üzemanyaggal kezdik meg a versenyt, hiszen akik három kiállással operál, azoknak mindenképpen előzéseket kell bemutatniuk a pályán, ami nem biztos, hogy célravezető. Azonban az extra üzemanyag nyilvánvalóan egy kis visszalépés a nagysebességű kanyarokban, ám jelentéktelennek mondható a gumikopás szempontjából, így vélhetően a legtöbb csapat két kiállással számol.
A verseny hatalmas kihívás elé állítja a motorokat – a tavalyi évben a Williams például 6G-s terhelést mért a 130R kanyarban, mely az olajrendszerre mindenképpen nagy hatással van. Bár a pályán lévő nagysebességű kanyarok miatt az erős motorok elengedhetetlenek szintúgy, mint a jó aerodinamika, a csapatoknak mindenképpen szem előtt kell tartaniuk azt, hogy hol van a határ. Nem lenne meglepő, ha több versenyzőnek is vissza kellene vennie tempójából, annak érdekében, hogy célba tudjon érni.
Meglepetés
Azok a versenyzők, akik több helyet is előre tudnak lépni, beleértve a nagy tapasztalattal rendelkező triót, David Coulthardot, Ralf Schumachert illetve Rubens Barrichellot, és be tudják fejezni a versenyt, remek eredményekre számíthatnak.
Összegzés
A McLaren kétségkívül a hétvége egyik legnagyobb esélyese, és akár egy újabb kettősgyőzelmet is arathat, mellyel komoly lépéseket tenne az idei konstruktőri bajnoki cím megszerzése felé, ám a Renault-val is számolni kell, akik legutóbbi fejlesztéseikben bízva szintén a dobogóra kerülhetnek. A hazai színeket képviselő BAR és Toyota alakulatai talán dobbantanak majd, ám mégsem lesz reális esélyük arra, hogy beleszóljanak az élen folyó csatába. Ha esni fog, akkor a Ferrari jobb helyekben bízhat, azonban száraz idő esetén nem sok esélyük lesz, maximum a pontokért küzdhetnek meg
|