Pisti Forma-1
Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Linkek
 
Hírek
Hírek : Ausztrál GP: Előzetes

Ausztrál GP: Előzetes

Birki István  2005.03.03. 14:22

Holnap ismét felbőgnek majd a motorok, és megkezdődik az, amire mindenki nagyon várt. A Formula-1-es mezőny megérkezet Melbourne-be, az idei évad nyitófutamára, ahol kezdetét veszi a száguldás. Végre lehull a lepel, és kidelrül, milyen évad vár ránk...

Ausztrál GP, rajt (2004)Már csak 1 napot kell kibírnia minden F1-es rajongónak, és elkezdődik az, amire már oly hosszú hónapok óta várunk. Eddig be kellett érnünk a szinte semmitmondó teszteredményekkel, s az itt-ott megjelenő képekkel, hírmorzsákkal, de most végre lehull a lepel…kiderül ki-hol is áll valójában, s elkezdődik az újabb 9 hónapig tartó menetelés, s hogy végül kinek kerül korona idén a fejére, azt még megjósolni is lehetetlen.

A Formula 1-es csapatok immár hagyományosan, idén 10. éve, hogy Ausztráliában kezdik meg éves menetelésüket. A versenynek Ausztrália egyik legnépesebb városa, Melbourne ad otthont, méghozzá a város szívében húzódó Albert Parkban. A pálya gyönyörű környezetben, egy hatalmas tó körül terül el, s gyakran emlegetik utcai pályaként, hiszen a versenyeken kívül rendes közútként napi használatban van.

A pálya paraméterei

Az 5303 km hosszú pályát a legtöbb pilóta kedveli, hiszen rendkívül jó ritmusban autózható, nem tartozik az unalmasok közé. A hosszabb egyeneseket, 16 kanyar szakítja meg, amelyek között találunk gyorsabbakat és lassabbakat is. A pálya felülete nem jelent túl sok gondot a gumiknak, a féktávok viszont annál inkább, nagyon fontos az autó jó egyensúlya fékezéskor. A pálya jellege miatt nagy leszorító erőre van szükség, a sebesség csak másodlagos, alig érik el az autók a 315 km/h sebességet. Ennek megfelelően nem túl sok előzési pont adódik a pályán normál körülmények között, egyedül a szélárnyékot kihasználva érdemes rövidebb féktávon véve, a célegyenesben, vagy a pálya hátsó kanyarjainak egyike előtt pozíciót nyerni.

A 2005-ös változtatások

Mindenki jól tudja, hogy a 2004-es évadot a Ferrari és Michael Schumacher könnyedén megnyerte, ami miatt az egész mezőny illetve a nézőközönség java része az olaszokat okolta. Az idei évben azonban más lesz a helyzet vélhetően, és 2003-hoz hasonlóan ismét szoros csata alakulhat ki a bajnoki címért folyó harcban.

Ha csak a statisztikákat nézzük, 2002-ben a Ferrari simán nyerte a bajnokságot, míg 2003-ban egy kissé gyengébben teljesítettek, bár akkor is könnyedén nyerték az évadot. A tavalyi év szintén hasonló volt a 2002-es idényhez, és ha ez így folytatódik, idén, 2005-ben ismét nagy lehet a küzdelem.

Mikor a rajongók szombat hajnalban leülnek a televíziók elé, tapasztalni fogják, hogy a Formula-1 egyfajta metamorfózison ment keresztül a téli szünet alatt. A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) sebességcsökkentő és biztonságnövelő új szabályai szemmel láthatóak az új járgányokon, melyek idén lassabb köröket tesznek majd meg a versenypályákon, mint az előző években, noha a technika azóta rohamléptekben fejlődött.

Az új szabályok értelmében a 2005-ös versenygépek körülbelül 25%-ot vesztettek leszorítóerejükből, melynek csökkentésére az istállók különféle radikális megoldásokat próbáltak eszközölni új autóikon. Mivel a leszorítóerő csökkenése mellett a tapadás is kisebb lett, a pilóták az idei évtől keményebb kihívás elé néznek, hiszen az autókat nehezebben lehet majd a pályán tartani. Ezzel azonban megnövekednek az események a pályákon, melyek a nézők számára örömet okozhatnak.

Az idei évtől kezdődően nem láthatunk kerékcserét a futamok alatt, kivéve ez alól azt az esetet, ha egy versenyző defektet kap. Ez egy igen kényes kérdés, hiszen a Bridgestone és a Michelin munkatársai is felszólaltak ez ügyben, ugyanis azt kérték, tisztázzák, mit is lehet defekt alatt érteni. A szabályok kimondják, hogy ha az abroncsból távozik a levegő, az egyértelmű defekt. Igen ám, de mi van a lassú defektekkel? Erre mi lehet a megoldás? Ugyanakkor azt is figyelembe kell venni, hogy egy esetlegesen elutasított kerékcsere komoly következményekkel járhat, a versenyző élete is veszélybe kerülhet. Vélhetően ezzel a kérdéssel kapcsolatban még jó néhány érdekes mozzanat szemtanúi lehetünk az idei évben. Azt is meg kell említeni, hogy a defektekkel is vigyázni kell, hiszen a be nem tervezett kerékcserére is csak egyszer kerülhet sor, hiszen a szabályok kimondják, minden pilótának három gumigarnitúra áll a rendelkezésére a pénteki tesztek után. Ez azt is jelenti, hogy a különböző keverékek jóval keményebbek lesznek a nagyobb strapabírás miatt, így a kanyarsebesség csökkenni fog. A pilótáknak arra is oda kell figyelniük, ne használják el idő előtt az abroncsokat, mert akkor a futam végén nagy gondba kerülhetnek.

A gumik hatalmas szerepet kapnak az idei évben, és mivel a Bridgestone illetve a Michelin között hatalmas a harc, ez dönthet több kérdésben is. Mivel a japán cégóriás mellett egyedüliként csak a Ferrari van, akik valóban hasznos információkkal szolgálhatnak a fejlesztésekhez, a Michelin hatalmas előnyt szerezhet, hiszen a többi élcsapat rendre az ő partnerük. Mivel a Scuderia a pénteki tesztnapokon csak két autóval indulhat, és a Minardi anyagi okok miatt nem tudja kihasználni a szabályok adta lehetőséget, a három autóval való körözést, csak a Jordan istálló tesztpilótája körözhet majd extra autóval.

A tavalyi évben pedig már láthattuk a BAR istálló példáján keresztül, milyen nagy segítséget jelent az extra autó, hiszen a motorok korlátozása miatt az idei évben még jobban oda kell figyelni majd a teszteken megtett körök számára, hogy ne használják el idő előtt az erőforrásokat. Akik tehát három autóval körözhetnek, szintén nagy előnybe kerülhetnek.

A 2005-ös megszorítások között szerepel a motorokra vonatkozó szankció is, mely szerint a tavalyi év után, mikor egy erőforrásnak egy versenyhétvégét kellett kibírnia, most ezeknek az egységeknek az élettartamát két versenyhétvégére növeltél. Ez azt jelenti, hogy a csapatok mérnökeinek komoly gondot kellett fordítaniuk - különösen a mozgó - alkatrészek tartósságára, amellett, hogy figyelniük kellett a túlzott teljesítményvesztés elhárítására.

A változások nem állnak meg az autóknál. A nagydíjhétvégék programja sem maradt a régi. A legszembetűnőbb a már minden évben kritizált és változtatásokra ítélt kvalifikáció, mely ismét két fordulóból áll, ám a szisztéma és az időbeosztás teljesen átalakult.

Két egyórás, egykörös időmérő edzést láthatunk majd a hétvégén. Egyet szombaton, egyet pedig a verseny napján, vasárnap délelőtt. A szombati edzésre mindenki olyan beállításokkal mehet, amilyennek csak szeretne, azonban vasárnap, a tréning után már nem áll a csapatok módjában változtatni az autókon, illetve után tankolni azokat. Éppen ezért vélhetően szombaton lesznek a legjobb körök, míg vasárnap, a már megtankolt és a versenyre beállított autókkal versenytempót láthatunk egy kör erejéig. A tavalyi évvel ellentétben az első időmérőn elkövetett hibát, a másodikon már nem lehet korrigálni, mivel a két edzésen megszerzett időeredmények összegződnek, és úgy alakul ki a végső rajtsorrend.

A pilóták és a szakértők véleménye megoszlik ezzel a rendszerrel kapcsolatban, azonban nincs mit tenniük, a szabály, az szabály…


Időjárás:

Az időjárásról is érdemes szót ejteni, hiszen a pénteki és szombati napra záport, némi esőt jósolnak a szakemberek, s a vasárnapi futamra is felhős eget ígérnek. Gondoljunk csak bele mi történne, ha mondjuk az első időmérőn esne az eső, a másodikon pedig száraz pályán kellene körözniük a pilótáknak. Az idők összegzése miatt alighanem kicsit felborulna a sorrend.

Csapatról-csapatra

A világbajnoki cím tartója, a Ferrari, tavalyi évi versenygépének egy módosított változatával kezdi majd meg az idei szezont, ahogy azt tőle már korábban is megszokhattuk. Igen ám, azonban az elmúlt években nem történt ilyen nagy mértékű módosítássorozat két évad között, így a régi autóval is fel tudták venni a versenyt a többiekkel. A 2005-ös idényben azonban nem lesz könnyű a dolguk, hiszen a teszteken sem remeklő F2004M, a rivális csapatok vadonatúj, már az új szabályokra felkészített versenygépeivel kénytelen harcba szállni. Az olaszok is jól tudják mindezt, így a héten meg is kezdték az elmúlt pénteken bemutatott F2005-ös autójuk tesztelését Mugelloban, hogy ha a tavalyi modell megbukik, a korábbi tervükkel ellentétben, a szezon ötödik futamán bevetni kívánt új modellt akár már Bahreinbe magukkal vihessék.

Természetesen még így is mindenki Schumacherre fogad, azonban az autó nem neki kedvez úgy, mint az abroncsok sem, melyekről a Bridgestone szakemberei korábban aggódva nyilatkoztak. Mivel az első verseny megnyerése minden csapatnak kulcsfontosságú, talán az élboly egy másik része kerülhet most előnybe.

A McLaren lehet a nagy esélyes, ha a téli tesztek alatt nyújtott teljesítményüket nézzük. A wokingiak egy új felállással vágnak neki az új szezonnak, miután Juan Pablo Montoya, a tavalyi évad utolsó futamának győztese, csatlakozott hozzájuk még az elmúlt évad végén. A McLaren új járgánya, az MP4/20-as nagy meglepetésekre lehet képes, ha hozza azt, amit elvárnak tőle. A téli teszteken fantasztikusan mentek, és azzal, hogy a tavalyi évben gyengébben teljesítettek, megadatik a lehetőség számukra, hogy három autóval vehessenek részt a nagydíjak pénteki tesztnapján, mely a gumiválasztás szempontjából kulcsfontosságú lesz.

Kimi és Juan Pablo körül keringett a legtöbb hír a holtszezonban, és mindenki a McLaren házi csatáját várja a leginkább. Míg Kimi minden pillanatban higgadt, addig Montoya agresszívan lép fel a legtöbb helyzetben. A kettejük közti különbség még sok érdekességet tartogat az idei évben.

Most először pályafutása során a Renault újdonsült szerzeménye, Giancarlo Fisichella, aki a tavalyi év végén csatlakozott csapattársához, Fernando Alonsohoz, nagy reményekkel várhatja az évadnyitó Ausztrál Nagydíjat, hiszen tudja, eséllyel pályázik a dobogó legmagasabb fokára.

A Renault új járgánya, az R25-ös sokkolta a nagyközönséget, mikor januárban először pályára gördült Barcelonában, ahol csak a McLaren MP4/20-as betontorpedója tudta vele felvenni a lépést. A francia alakulat egy teljesen radikális megoldást választott, az úgynevezett ’V-keel’ rendszerű első felfüggesztést, mely a szakemberek véleménye szerint sokkal több levegőt enged az autó fenéklemeze alá, ezzel nagyobb szívóerőt biztosítva a nagyobb leszorítóerő elérésére, melyet az új szabályok éppen korlátoznak.

Nos, és mi lett a Williams istállóval azok után, hogy a 2004-es évad záró futamán, a Brazil Nagydíjon győzedelmeskedtek? Úgy tűnik, elúsztak nagy terveik, és az idei esztendőben sem úgy mennek majd, ahogy ők azt eltervezték.

A grove-i bázisú istálló mindkét versenyzőjét elvesztette, Montoya a McLarenhez, Ralf Schumacher pedig a Toyotához igazolt az évad végén. Sir Frank Williams gárdája, így egy teljesen új felállással indul az új esztendőnek, és bízik benne, hogy Mark Webber, illetve Nick Heidfeld hozza a várt eredményeket. Bár mindkét versenyzőt nagy klasszisként emlegetik, egyikük sem ért még el komolyabb sikereket. A pletykák szerint a német pilóta helye sem biztos még a csapatban, értesülések szerint egy-egy versenyre szóló szerződést kötöttek vele, így ha nem teljesít jól, a tesztpilóta, Antonio Pizzonia veheti át a helyét évközben.

A csapat azt is bevallotta, hogy vezethetőségi problémák léptek fel az FW27-es modell kapcsán. Bár a gárda elmondta, mindent megtesz annak érdekében, hogy a BMW erőforrással felvértezett versenygépük a legjobb legyen az idénynyitón, nem tudni, el tudtak e készülni mindennel a hétvégére.

A britek szupersztárjának, Jenson Buttonnak idén győznie kell. Miután a tavalyi esztendőben a BAR istálló fantasztikusan teljesített, és az év meglepetése lett, az idei évben joggal lehet elvárni tőlük azt, hogy ismét a dobogóra kerüljenek. Jenson az elmúlt esztendőben többször futott be az első három között, ám mindig lemaradt az elsőségről, melyet az idei évben be szeretne pótolni. Egy első győzelem nem lenne rossz kezdet.

A japán cégóriás nem ijedt meg az új szabályoktól, és úgy próbálta meg elérni azt, hogy erőforrása kibírja a két versenyhétvégét, hogy az 1000 lóerős álmáról nem mondott le. Ha a Honda és a BAR is úgy akarja, Jenson készen állhat első futamgyőzelmére. Egyes értesülések szerint a brackley-i bázisú istálló egy új, radikális váltóművet épített, mellyel szinte motorkihagyás nélkül válthatnak a fokozatok között a versenyzők. Ezt a rendszert korábban már illegálisnak minősítették, ám a vezetőség megvédte a szerkezetet, és elmondta, minden passzol az új szabályokhoz.

Az angol csapatnak azonban idén picivel nehezebb lesz a dolga, hiszen már nem áll a rendelkezésükre egy harmadik autó a pénteki napokon, mellyel 2004-ben nagyon sokat nyertek, hiszen Anthony Davidson fantasztikus munkával segítette csapatát.

A veteránnak számító David Coulthard az idei évben új kihívások elé néz. A skót pilótának a tavalyi év végén kilenc év után távoznia kellett a McLaren alakulatától, hogy átadja helyét Montoyának, azonban a Ford kiszállása után árúba bocsátott Jaguar istállót felvásárló Red Bull Racing munkát ajánlott neki, amit azonnal el is fogadott. Senki nem vár csodát Davidtől, azonban a kisebb nyomás miatt jól teljesíthet, és ha a hírek igazak, akkor a Cosworth egy fantasztikusan erős motort szállt majd a versenyistállónak, mellyel nagy meglepetést okozhatnak a mezőnynek. Coulthard csapattársának ügyében igen későn döntött a korábban leváltott vezetőség, hiszen az olasz Vitantonio Liuzzi és az osztrák, hazai színeket képviselő Christian Klien is terítéken volt. A csapat végül nem hozott végleges döntést, csak annyit jelentett be, hogy az Ausztrál Nagydíjon Klien indul, míg a tesztelő Liuzzi lesz. A későbbiekben azonban változhat a helyzet, függően attól, miként teljesít Christian.

Egy újabb nagy sztár érkezik idén a mezőnybe, méghozzá az 1997-es évad világbajnoka, Jacques Villenuve személyében, aki a Sauber istállóhoz csatlakozott Felipe Massa csapattársaként. Bár a kanadai pilóta a tavalyi év utolsó három versenyén a Renault-tól kapott lehetőséget, akkor nem volt még eléggé felkészülve fizikailag a kihívásra. Villenuve a téli teszteken rendre elmaradt csapattársától, azonban megígérte, ismét az élre tör.

Az idei évtől a kiscsapatok helyzete még nehezebbé vált, ám a Sauber istálló még így is a kivételezettek között van. A svájci kisistálló a Petronas névre keresztelt Ferrari motorokkal indul idén, ám a jövő évben vélhetően szakít az olaszokkal, és BMW erőforrásokra vált. Mivel nincs keret rá, a Sauber az idei évben, bár megtehetné, de nem indít harmadik autót a pénteki tesztnapokon.

A Toyota Racing új felállásával, Ralf Schumacherrel és Jarno Trullival kezdi meg az idei évet, akiktől sokan jó szereplést várnak. Erre meg is van minden okuk, hiszen a Formula-1 egyik legnagyobb költségvetésével rendelkező istállóról van szó, melynek tetejében a Renault-tól korábban elcsábított Mike Gascoyne felügyelte az új, TF105-ös fedőnévre keresztelt betontorpedó fejlesztéseit, mely igen kecsegtetően hangzik.

A Jordan istálló új tulajdonosa, az orosz milliárdos Alex Shnaider két kezdőt, az indiai Narain Karthikeyant, illetve a portugál Tiago Monteirot ülteti be versenygépükbe. Az idei év lesz a Jordan csapat utolsó éve, hiszen 2006-tól más nevet kap az alakulat. A vezetőség elmondta, nem várnak sokat 2005-től, tanulóévnek tekintik, így már a célba érkezés is nagy öröm lenne számukra.

A Minardi háza táján egyelőre semmi nincs rendben. Még az is megeshet, hogy Paul Stoddart csapata nem vehet részt az idei évad nyitófutamán Melbourne-ben, hiszen a vezetőség tervei szerint még a tavalyi specifikációjú autóval vágnának neki az első pár futamnak, mielőtt még San Marino-ban bemutatkozna az új járgány.

Erre azért van szükség, mert a faenzai kiscsapatnak nem volt elég pénze és ideje ahhoz, hogy építsen egy olyan versenygépet, mely minden tekintetben megfelel a 2005-ös előírásoknak. Stoddart be is adott egy indítványt a nemzetközi Automobil Szövetségnek (FIA), azonban Max Mosley elmondta, ha minden csapat beleegyezését adja, akkor nincs akadálya az indulásnak, de a Ferrari és a Red Bull sem hajlandó belemenni ebbe. A Minardi egyébként a Christijan Albers Patrick Friesacher párossal kezdené meg az idei évet.

Hogy a nagy változások milyen hatással lesznek az eseményekre, ki fog derülni. Egy azonban biztos, egy izgalmakkal teli évad elé nézünk…

 
Óra
 
Napok múlása
2024. Április
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
<<   >>
 
Látogatók száma
Indulás: 2004-07-05
 
Chat
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 

A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak    *****    Új kínálatunkban te is megtalálhatod legjobb eladó ingatlanok között a megfelelõt Debrecenben. Simonyi ingatlan Gportal    *****    Szeretnél egy jó receptet? Látogass el oldalamra, szeretettel várlak!    *****    Minõségi Homlokzati Hõszigetelés. Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését.